Tendințe de design de interior pentru 2026, de la WGSN
Mai avem destul până la finalul lui 2025, însă companiile specializate în cartografierea tendințelor de comportament ale consumatorilor privesc deja spre viitor. Recent, WGSN, unul dintre cele mai importante nume în domeniul studiilor și cercetărilor de tendințe, a dezvăluit principalele direcții pentru amenajările interioare din 2026. Un indiciu: creațiile de design vor deveni tot mai ample, iar tehnologia va fi și mai subtilă, integrată firesc în viața de zi cu zi. Marianna Nolasco, director de dezvoltare de noi afaceri la WGSN America Latină, ne-a împărtășit mai multe detalii.
Design la cerere
Acest insight arată că, în 2026, consumatorii se vor aștepta ca mărcile să se gândească mai amplu în privința nevoilor lor, cu produse și servicii care răspund unor utilizări și persoane variate, nu unor segmente unice, tot mai depășite. „Pe măsură ce stereotipurile de vârstă sunt abandonate și crononormativitatea – ideea că toți urmăm același parcurs temporal – este pusă sub semnul întrebării, oamenii se așteaptă ca produsele să fie adaptate nevoilor lor, nu nișei demografice, într-o lume tot mai incluzivă și agnostică în privința vârstei”, explică Marianna.
Specialista mai spune că publicul este afectat de o policriză, rezultat al hiperglobalizării, care influențează sănătatea mintală și creșterea costului vieții. „Avem un consumator suprasolicitat, anxios și temător. Prin urmare, acesta va căuta să se raporteze la mărci care acționează cu empatie și care oferă produse și servicii ce aduc stabilitate.” În acest context, conceptul de lux, care se transformă de ceva timp, se va regăsi în produse și servicii care fac viața mai ușoară, mai lejeră și mai puțin obositoare. O altă caracteristică importantă a acestei tendințe este orientarea spre îngrijirea de sine și grijă față de ceilalți, influențând relația cu locuința, care în pandemie a devenit un refugiu și care acum primește statutul de spațiu vindecător. Prin urmare, flexibilitatea și adaptabilitatea sunt calități care vor adăuga valoare produselor destinate casei în viitorul apropiat.
Eficiență optimizată
Această temă abordează relația eficientă și simbiotică dintre oameni și mașini, într-un moment în care tehnologia avansează rapid și se integrează tot mai discret în viața de zi cu zi. Ideea este ca dispozitivele tehnologice să fie tot mai imperceptibile și silențioase, dar atât de eficiente încât să nu le simți prezența. „Până în 2026, tehnologia va fi și mai integrată, aducând eficiență și influențând toate etapele de dezvoltare a produselor și serviciilor. Aici, tehnologia acționează ca facilitator și accelerator al creativității și productivității. Va fi un instrument care ajută la cartografierea și satisfacerea nevoilor, precum și la personalizarea produselor și serviciilor”, subliniază Marianna. Ea adaugă că, în acest context, tehnologia va fi un protagonist în dezvoltarea de noi produse și va fi folosită ca strat suplimentar în design și comunicare.
Atractivitate senzorială
Cercetarea WGSN arată că a ajuta oamenii să simtă mai mult îi va ajuta să se simtă mai bine. Astfel, această tendință va aduce în prim-plan produse plăcute, designuri multisenzoriale și micromomente de bucurie, antidot pentru o populație care a atins niveluri record de oboseală din cauza presiunilor lumii contemporane. „Produsele senzoriale vor ajuta acest consumator epuizat, dar vor aduce și amuzament”, spune Marianna.
Specialista explică faptul că produsele gândite pentru 2026 ar trebui să fie ușor de folosit, dar și să ofere senzația unui răsfăț. „Această tendință de tip gift-giving este foarte puternică, iar în cadrul atractivității senzoriale există produse care permit oamenilor să se încarce cu energie, dar și să aibă grijă de alții. Ideea este ca consumatorul să gândească mai puțin și să simtă mai mult – confort, plăcere, bucurie și surpriză.” După atât de mult timp petrecut online, oamenii vor dori experiențe care să stimuleze emoțiile și cele șase simțuri: miros, gust, văz, atingere, auz și chiar intuiția. Scopul este de a promova micromomente de bucurie într-o rutină încărcată. „WGSN monitorizează sentimentul de bucurie ca emoție esențială a consumatorilor încă de la debutul pandemiei de Covid-19. Bucuria va fi o emoție din ce în ce mai puternică în următorii ani, pe măsură ce oamenii se confruntă cu policriza și creșterea costului vieții. Publicul caută bucurie și râs prin produsele și experiențele pe care le cumpără. Companiile pot juca un rol cheie în cultivarea acestui sentiment pozitiv și în îmbunătățirea stării de spirit a audienței lor”, încheie Marianna.
Culorile anului 2026
Iar când vorbim despre tendințe de design pentru amenajările interioare, nu putem trece cu vederea culorile, esențiale pentru crearea unui univers senzorial. Potrivit Mariannei, în 2026 vom vedea o combinație de tonuri naturale, pământii și liniștitoare.
„Tonurile închise vor rămâne importante, deoarece consumatorii apelează la culori pentru versatilitate, stabilitate și longevitate. În special, vom vedea o creștere a tonurilor închise, oamenii găsind confort în nuanțe mai puțin evidente, pe fondul condițiilor extreme generate de încălzirea planetei”, explică ea. De asemenea, vom asista la ascensiunea culorilor primare și pământii. „Gândiți-vă la tonuri nisipoase, prăfuite, arse. Acești pigmenți pământii vor fi inspirați și de căutarea unor modalități mai sustenabile de a crea culori, incluzând de la reziduuri de cafea și cacao până la pigmenți minerali.” În plus, odată cu cererea pentru tactilitate fizică într-o lume dominată de inteligența artificială, nuanțele pastel terapeutice vor căpăta importanță. „Pe de altă parte, vom vedea și apariția unor combinații de culori rebele și neașteptate, generate de creativitatea sintetică și psihodelie, incluzând nuanțe digitale intense și neoane supranaturale”, încheie Marianna.
Sursa: casacor.abril.com