Home / Design  / 10 piese iconice de mobilier create la Școala Bauhaus

10 piese iconice de mobilier create la Școala Bauhaus

Cunoscuți pentru dezvoltarea unui stil distinctiv și modern, construit pe principiul simplității, profesorii și studenții de la școala BAUHAUS au creat unele din cele mai reprezentative piese de mobilier din secolul al XX-lea.

 

Mai presus de orice, mobilierul BAUHAUS a fost conceput pentru a fi funcțional. Reduse până la elementele lor de bază, componentele fundamentale, cum ar fi blatul mesei sau picioarele, au fost stilizate la simple forme geometrice.

 

Designerii BAUHAUS au dorit să creeze obiecte estetice plăcute, dar și ca produsele lor să fie disponibile pentru publicul de masă. Tehnicile industriale moderne au făcut ca anumite materiale să fie mai disponibile, cum ar fi oțelul, sticla, placajul și plasticul. Astfel de materiale erau văzute ca neconvenționale pentru a fi utilizate în producția de mobilier de la acea vreme, însă au facilitat producția în masă și au promovat spiritul practic BAUHAUS.

 

Iată 10 dintre cele mai influente piese de mobilier și articole de uz casnic create de designerii BAUHAUS, de la scaunul Wassily, inspirat de bicicleta lui Marcel Breuer, la setul minimalist de șah al lui Josef Hartwig.

 

 

SCAUNUL WASSILY de MARCEL BREUER

Scaunul Wassily, cunoscut și sub denumirea de scaun model B3, a fost proiectat între 1925-1926 de arhitectul modernist și designerul de mobilier Breuer, născut în Ungaria. Breuer a fost inspirat să creeze scaunul în timp ce mergea cu bicicleta. El și-a imaginat cum tubul de  oțel folosit la ghidon ar fi îndoit și transformat într-o piesă de mobilier. Breuer a luat forma tradițională a unui scaun de club supraîncărcat și a simplificat-o până când a rămas doar o schiță, adăugându-i pânză la spate și la brațe. Scaunul a devenit în curând cunoscut sub numele de Scaun Wassily, după prietenul lui Breuer și instructor al Școlii BAUHAUS, pictorul de origine rusă Wassily Kandinsky, care i-a lăudat designul când a fost produs pentru prima dată.

 

 

LEAGĂNUL PENTRU BEBELUȘI de PETER KELER

Activitatea lui Kandinsky a inspirat și leagănul pentru bebeluși al lui Peter Keler, care l-a conceput pentru prima expoziție BAUHAUS din Haus am Horn din Weimar, în 1923. Keler s-a inspirat chiar din cartea lui Kandinsky despre teoria culorilor din 1911, care a subliniat sentimentele sale despre culori și efectul lor psihologic asupra omului. Compus din forme simple, cum ar fi triunghiurile și dreptunghiurile și culorile primare, leagănul prezintă un corp colorat în roșu și galben, cu o balustradă albastră circulară, o paletă recunoscută ca marcă comercială BAUHAUS.

 

 

SETUL DE ȘAH BAUHAUS de JOSEF HARTWIG

Artistul născut în München, Josef Hartwig, a proiectat pentru BAUHAUS, între 1923 și 1924, un set de șah de 32 de piese, folosind linii, cercuri și pătrate minimaliste, pentru a reduce piesele la funcția de bază a mișcării. De exemplu, Nebunul în formă de X reprezintă mișcările sale diagonale, în timp ce mișcările aproape nelimitate ale Reginei sunt reprezentate printr-o sferă deasupra unui cub. Prin eliminarea tuturor simbolurilor religioase și monarhice utilizate în mod obișnuit în șah, designerul german urmărea să reproiecteze jocul pentru o epocă modernă.

 

 

SCAUNUL BRNO de LUDWIG MIES VAN DER ROHE

Scaunul Brno, proiectat de arhitectul modernist Ludwig Mies van der Rohe,  între 1929 și 1930, exemplifică principiul BAUHAUS de a reduce obiectele la elementele de bază. Concepția se bazează pe ideea că nu este necesar ca un scaun să aibă patru picioare atunci când poate fi construit pe principiul consolei, folosind o singură bară în formă de C pentru a susține întregul scaun.

 

 

INFUZORUL DE CEAI de MARIANNE BRANDT  

În 1924, artista germană Marianne Brandt a luat designul unui ceainic convențional și l-a dezbrăcat de orice ornament pentru a crea propriul ei infuzor și filtru de ceai geometric. Cu o înălțime de doar șapte centimetri, infuzorul de ceai este mic, datorită funcției sale, spre deosebire de ceainicele convenționale. Este destinat să distileze un extract concentrat care, combinat cu apă caldă în ceașcă, poate produce ceai de orice tărie dorită. Simplu ca formă și culoare, corpul emisferei de argint este susținut de o structură transversală, în timp ce mânerul de abanos în formă de D este poziționat în sus pentru o turnare ușoară.

 

 

DULAPUL PE ROLE de JOSEF POHL

Acest dulap simplu de placaj, creat de designerul ceh Josef Pohl în 1929, a devenit cunoscut sub numele de „dulapul burlacului” datorită calităților sale mobile și de economisire a spațiului. Proiectat pentru a fi versatil și convenabil, dulapul dreptunghiular este montat pe roți, ceea ce ușurează mutarea în locații diferite. Acesta a fost conceput pentru a permite oamenilor să-și mobileze apartamentele la un preț accesibil. Cu spațiul de depozitare pentru agățat umerașe, rafturile pe partea laterală și un compartiment închis separat pentru pantofi, dulapul este compact și eficient, conturat într-un cadru minim, fără niciun accesoriu complex.

 

 

SCAUNUL BARCELONA de MIES VAN DER ROHE ȘI LILLY REICH  

Creat în 1929 pentru Expoziția Internațională de la Barcelona, Scaunul Barcelona a fost proiectat de directorul BAUHAUS, Ludwig Mies van der Rohe, în colaborare cu arhitecta Lilly Reich. Dispune de două perne dreptunghiulare subțiri  pe un cadru ușor din oțel inoxidabil. Rama scaunului a fost inițial proiectată în construcție demontabilă, dar a fost reproiectată în 1950 folosind oțel inoxidabil, care i-a permis să fie formată dintr-o singură bucată de metal fără sudură. De asemenea, pielea de porc originală, de culoarea fildeșului a fost înlocuită cu piele de bovină.

 

 

LAMPA MT8 de WILLIAM WAGENFELD și CARL JAKOB JUCKER

Această lampă de masă, proiectată de designerul german Wilhelm Wagenfeld și designerul elvețian Carl Jakob Jucker, a devenit cunoscută sub numele de Bauhaus Lamp. Ea încorporează un principiu – cheie BAUHAUS: „urmează forma”. Cuprinzând o bază circulară, un ax cilindric și un abajur sferic, lampa are o formă geometrică simplă, cât mai economică posibil din punct de vedere al timpului de lucru și al materialelor. Lampa este realizată din sticlă și metal tăiate precis, cu un abajur opac, un tip folosit anterior doar pentru iluminatul industrial.

 

 

CLANȚA de WALTER GROPIUS  

Această clanță modernistă realizată de fondatorul BAUHAUS și arhitectul german Walter Gropius a fost pentru prima dată introdusă în producție în 1923, după ce a fost proiectată, inițial, pentru fabrica Fagus din Alfeld, Germania. Fabricată din alamă placată cu nichel și realizată de producătorul de articole de fierărie Izé, clanța pentru ușa industrială cuprinde un mâner cilindric și o broască pătrată. Potrivit lui Izé, clanța este cel mai comercial și mai de succes produs BAUHAUS.

 

 

SETUL DE MĂSUȚE de JOSEF ALBERS

Artistul american de origine germană, Josef Albers, a proiectat acest set de mese moderne, în timp ce era directorul artistic al atelierului de mobilier de la BAUHAUS, din 1926 până în 1927. Fiecare masă a fost făcută din lemn de stejar masiv și sticlă acrilică lăcuită. Cunoscut pentru lucrările sale artistice colorate, geometrice, Albers a aplicat același stil la mese, dând fiecăreia o culoare distinctă: albastru, roșu, galben și alb.

 

 

Sursa: dezeen.com

Review overview
NO COMMENTS

POST A COMMENT