Vizionarul Giulio Cappellini despre designul produselor care fac parte din viața ta
Esquire a vorbit cu designerul de interior italian Giulio Cappellini despre abordarea sa creativă, tendințele globale și designul spațiilor publice.
Niciodată plictisitoare, dar nici extravagantă, firma italiană de design de interior Cappellini a stabilit standardul global pentru mobilierul modern, iluminatul și accesoriile de casă încă din 1946. Cunoscute pentru viziunea lor eclectică și dorința de a lucra cu designeri mari și mici, colecțiile lui Cappellini au inclus lucrări ale lui Satyendra Pakhale, Istituto Marangoni, Marcel Wanders, Jasper Morrison și Marc Newson. Catalogată de revista TIME drept unul dintre cei mai buni trendsetteri din lume, compania este în prezent coordonată de Giulio Cappellini. Pentru Esquire, el împărtășește abordarea sa despre viața creativă, tendințele globale și motivul pentru care „Made In Italy” nu este întotdeauna un lucru bun.
Esquire: Cum vă merge anul acesta?
Giulio Cappellini: Am fost la Milano Design Week, apoi la New York Design Week, iar în iunie avem târgul de la Chicago [Design Chicago]. Lucrăm deja la prezentarea din luna septembrie de la Londra [London Fair Design 2019] și de la Paris [Maison & Objet]. Și, de asemenea, piața din Asia este în creștere, așa că voi fi la Singapore și China. Călătorim mereu. Dar, oricum, asta e bine! Călătoriile sunt importante. De aici se preiau ideile.
Esquire: Cum s-a schimbat stilul global?
Giulio Cappellini: Cred că abordarea designului este complet diferită de cum era în trecut. Atunci, făceai un produs și încercai să-l vinzi în Europa, dar acum trebuie să te gândești la un produs nou ca fiind gata de scos pe piața mondială. De asemenea, în trecut, au fost mai multe lucrări rezidențiale, iar acum realitatea este dată de saloane de ospitalitate, birouri, indiferent dacă este vorba de America de Nord sau de Orientul Îndepărtat. Oamenii au devenit foarte, foarte interesați de designul pentru spațiile publice. Poate chiar mai mult decât pentru locuințe. Doresc să se exprime în toate ambianțele.
Esquire: De ce asta?
Giulio Cappellini: Cred că este o evoluție naturală. În ultimii zece ani, peisajul biroului, de exemplu, s-a schimbat complet. Era un spațiu foarte, foarte rece, cu un birou din aluminiu și un scaun din piele neagră. Acum, sediul central este ca un campus. Nu este adevărat că oamenii petrec mai puțin timp în birouri: petrec tot mai mult timp în birouri! E o perioadă foarte interesantă.
Esquire: Și probabil un moment bun pentru a fi în afaceri?
Giulio Cappellini: Da! Piața se schimbă, poate mai puțin în Europa, dar toate țările noi sunt într-adevăr foarte interesante. Rata de schimbare este foarte, foarte rapidă.
Esquire: Cappellini este cunoscută în special pentru pionieratul noilor tendințe.
Giulio Cappellini: A fi inovator astăzi nu înseamnă doar să inventezi noi forme, pentru că majoritatea formelor s-au făcut deja în anii cincizeci și șaizeci, dar astăzi lucrezi la materialele tale și la sistemul tău de producție. Poți utiliza materiale care nu au fost folosite niciodată pentru interior. Această inovație este ceea ce te definește ca un trendsetter. Întotdeauna încercăm să încurajăm utilizarea de noi materiale. Pentru că atunci când faci ceva trebuie să o faci mai bine decât s-a făcut acum 20 de ani.
Esquire: Sunteți cunoscuți pentru mixarea stilurilor: moderne, tradiționale, industriale. Cum faceți să funcționeze asta?
Giulio Cappellini: Suntem foarte eclectici. Am amestecat formele organice ale lui Marc Newson sau Tom Dixon cu cineva mult mai minimalist. Rolul meu, ca director de artă al lui Cappellini, este să încerc să creez legături, respectând în același timp spiritul tuturor acestor designeri diferiți. Și apoi pentru a face un produs care să fie într-adevăr Cappellini. Libertatea este într-adevăr tendința noastră principală.
Esquire: De ce a suferit compania?
Giulio Cappellini: Pentru că întotdeauna încercăm să descoperim noi talente, în întreaga lume. De exemplu, cu 20 sau 30 de ani în urmă am început să lucrez cu Tom Dixon și Marc Newson și mulți alții care erau total necunoscuți. Dar ei erau frații mei! Ne place foarte mult să găsim noi oameni interesanți. Adesea mi s-a cerut să ofer premii sau să merg la universități ca profesor și este întotdeauna bine să întâlnim tineri. Întotdeauna descoperi ceva, în țările de Est, în cele occidentale, oriunde în lume. Poți găsi întotdeauna pe cineva bun.
Esquire: Vă puteți opri? Sau întotdeauna când veți merge într-un hotel vă veți gândi „Nu sunt sigur de canapeaua asta.”?
Giulio Cappellini: Niciodată nu mă opresc cu adevărat. Când mă uit la filme, de multe ori nu-mi amintesc povestea filmului, dar îmi amintesc estetica. Frumusețea este mai importantă decât orice.
Esquire: Există un lucru care vă supără în lumea designului?
Giulio Cappellini: Cred că lucrurile sunt în general bune, dar uneori nu există suficientă inovație. Trebuie să-ți asumi riscuri. În Italia există prea multe companii care lucrează numai pe elementul lifestyle. Rolul unei companii de design este de a crea pe termen lung, nu doar de a aduce cele mai bune vânzări. Veți vedea [același produs] pe piață după 10, 20, 30 de ani. Poate într-o nouă paletă de culori.
Esquire: Sunt mai mulți designeri acum decât în trecut?
Giulio Cappellini: Când oamenii obișnuiau să cumpere „design”, ei se refereau la o masă sau un scaun. Acum, ei cumpără design chiar și atunci când achiziționează un computer sau o mașină. Ei acordă mai multă atenție designului și este foarte important să o facă. Acum, oamenii vorbesc despre designul mobilierului într-un hotel sau într-un lounge sau într-o bancă. Au devenit mult mai încrezători în produse. În plus, este ușor de aflat ce se întâmplă în Milano, New York, Londra. În trecut era complet diferit.
Esquire: Stil sau confort?
Giulio Cappellini: Trebuie să faci produse plăcute, dar să devină parte din viața ta. Oamenii cumpără produse pe care le folosesc în fiecare zi. Nu cumpără o pictură sau o sculptură. Trebuie să devină parte din viața ta.
Esquire: De ce sunt italienii atât de eleganți?
Giulio Cappellini: Știi, cred că avem o istorie lungă. Avem multe lucruri frumoase, de la clădiri, la materiale. Dar realitatea este că avem artiști și profesioniști. Și devine din ce în ce mai greu să găsești artiști buni, care lucrează cu diferite materiale. Același lucru este valabil și pentru design, așa cum este pentru haute couture. Când vorbim despre „Made în Italy”, spun întotdeauna că facem lucruri fantastice, dar facem și lucruri oribile! Cred că trebuie să fim atenți. Dar cu siguranță suntem norocoși că avem o moștenire uimitoare de lucruri fantastice.
Sursa: esquire.com