Târgul Internațional De Mobilă al Malaeziei – MIFF 2017
Undeva, departe de o Europă suficientă, căutând aproape veșnic (și exclusiv) să-și reducă costurile, există o zonă unde comerțul se desfășoară neîncorsetat de supra-reglementări și pretenții artificiale, unde forțele pieței joacă liber și unde interesul pentru client nu este doar un slogan uitat de multă vreme într-un dosar de la Marketing. Beneficiind de o puternică influență americană, viața economică din acest colț de lume se desfășoară într-un ritm alert. Târgul merită vizitat măcar o dată pentru că e imposibil să nu înveți ceva de la combinația aceasta de culturi – chinezii, malaiezienii și taiwanezii, indienii și turcii, cu o înclinație naturală către negociere și schimburi comerciale, pe de-o parte, americanii și australienii, cu simțul lor practic, dinamismul nativ (chiar dacă mulți își au originile pe Vechiul Continent) și exercițiul îndelungat de observare și schimbare a perspectivei. Vizita la MIFF are valențele unui curs aplicat de management și marketing și, chiar dacă poate situația nu este generalizată, contactul cu firmele care au deja o istorie în spate este o sursă de descoperire. A lor și a ta.
Între 8 și 11 martie, MIFF 2017 s-a desfășurat la Kuala Lumpur – capitala Malaeziei – ca și în anii precedenți în două clădiri diferite: Putra World Trade Center (PWTC) și Matrade Exhibition & Convention Centre (MECC), într-un spațiu total de 80.000 mp. Evenimentul a fost onorat de prezența unui număr record de 543 de producători și exportatori din țara gazdă, dar și din China, Taiwan, Indonezia, Coreea de Sud, Japonia, SUA, India și Turcia, care au expus toate tipurile de mobilier, accesorii pentru mobilier și feronerie, și probabil peste 20.000 de vizitatori, incluzând peste 6.000 de comercianți internaționali din 140 de țări și regiuni, preponderent din Asia, Australia și Statele Unite ale Americii. Târgul este organizat anual de UBM Malaysia, principalul organizator de târguri din această țară și beneficiază de tot concursul unui partener strategic – Asociația de Mobilă din regiunea Muar (MFA) – bucurându-se concomitent de toată atenția autorităților – Ministerul Comerțului Internațional și al Industriei (MITI), Ministerul Industriilor bazate pe Plantații și al Bunurilor de Larg Consum (MPIC), Consiliul Industriei Malaeziene a Cherestelei (MTIB), Consiliul Cherestelei din Malaezia (MTC), Corporația pentru Dezvoltarea Comerțului Exterior (MATRADE), Consiliul de Promovare a Turismului (Tourism Malaysia), Institutul pentru Cercetare în Silvicultură (FRIM), Consiliul de Promovare a Mobilierului Malaezian (MFPC). Vizitatorii sunt în mod obișnuit profesioniști din toate categoriile: importatori de mobilier, comercianți cu ridicata și cu amănuntul, arhitecți, designeri de interior și decoratori, lanțuri comerciale, companii din sectoare conexe domeniilor mobilei și decorațiunilor.
MIFF este cel mai important târg de mobilă din sud-estul Asiei și această particularitate este evidentă după mulțimea de vizitatori profesioniști care îi trec pragul, ca și după numărul celor care revin constant ca expozanți la fiecare nouă ediție. „Vina” pentru această evoluție este împărțită: pe de o parte, produsele celor care expun aici acoperă o gamă largă de segmente de piață, punând la îndemâna vizitatorilor cam tot ce și-ar putea dori în materie de mobilier din lemn masiv, și nu numai, pe de altă parte organizatorii fac eforturi excepționale – pe care nu le vezi altundeva – de a oferi condiții foarte bune de expunere și vizitare și excelente servicii de marketing. Pe vizitatorul care ia pentru prima dată contact cu această manifestare, îl frapează deopotrivă ospitalitatea gazdelor și profesionalismul cu care abordează fiecare detaliu care ar putea să contribuie pe termen scurt, mediu sau lung la succesul celor implicați. Organizatorii târgului fac o investiție continuă în imagine și crearea de facilități și legături, iar autoritățile Malaeziene nu pregetă să le fie aproape, acordând atenție tuturor evenimentelor complementare organizate cu ocazia târgului: deschidere, conferințe de presă, decernări de premii și – atracția negustorilor – Buyers’ Night (n.r. Noaptea Negustorilor), prilej de relaxare și networking convivial.
Începând de anul viitor MIFF se va extinde. Cu un nou slogan – Design connects people (n.r. Designul creează legături între oameni), târgul și-a propus o perioadă fixă de desfășurare de acum înainte: intervalul 8-11 martie al fiecărui an, iar de la următoarea ediție va avea o creștere a suprafeței de expunere cu 25%, ajungând la 100.000 mp în total, datorită investiției într-o nouă locație din Kuala Lumpur. MITEC – Centrul de Comerț Internațional și Expoziții al Malaeziei – este o clădire nouă, modernă, cu patru niveluri, care va înlocui MECC în circuitul Târgului Internațional de Mobilier al Malaeziei. Odată cu ediția de anul viitor vor fi lansate și două noi segmente – MIFF Timber Mart, o platformă de informare, comunicare și afaceri pentru furnizorii și cumpărătorii de lemn și materii prime pe bază de lemn, și designRena, o hală dedicată celor mai performanți expozanți, în termeni de produse și amenajări și sprijinită de o platformă de colaborare între foștii câștigători ai Concursului de Design de Mobilier al MIFF și industria de mobilier, pentru inovație și prezentări de produse de top. Organizatorii estimează că dezvoltarea expoziției în acest fel va permite cu ușurință creșterea numărului de expozanți la cel puțin 600 în prima etapă. „Ne concentrăm pe creștere continuă și pe ceea ce MIFF a oferit în ultimii 23 de ani ca târg organizat la standarde mondiale. Mă bucur că expozanții noștri sunt mai atenți la cercetare-dezvoltare, iar asta se vede la MIFF. În ultimii ani și-au schimbat conceptele și au venit cu noi colecții,” spune Președintele și inițiatorul MIFF, Dato’ Dr. Tan Chin Huat.
MIFF este orientat cu precădere spre export, aceasta fiind rațiunea creării sale – să dea producătorilor autohtoni posibilitatea de a valorifica superior resursele lemnoase și să promoveze un meșteșug tradițional. De altfel, evenimentul a evoluat dinspre mobilier tradițional către mobilier cerut de piețele cel mai ușor accesibile – Asia, SUA, Australia. Majoritatea expozanților sunt malaiezieni și chinezi, însă organizatorii – UBM (M) Sdn Bhd – fac eforturi importante în acest moment spre a atrage și expozanți din alte țări, ceea ce ar contribui semnificativ la creșterea prestigiului manifestării. Produsele expuse aici sunt din toate categoriile, predominând însă mobilierul din lemn masiv de arbore de cauciuc (o esență densă și ușoară), alături de alte esențe de lemn de calitate – pentru noi exotice – de care Malaezia nu duce lipsă. Industria mobilei din Malaezia este o subramură importantă a prelucrării lemnului, cu exporturi de 9,53 mld RM (circa 2,34 mld. USD la un curs de 4,08 RM/USD, cat era în timpul MIFF 2017) în anul 2016, o creștere de 4,2% față de anul 2015, când exportul de mobilier a fost de 9,14 mld. RM (aprox. 2,24 USD, la același curs). Mobila din lemn a reprezentat 80% din aceste exporturi, pe primele locuri în topul destinațiilor aflându-se SUA, Japonia și Australia.
O parte dintre exponatele de la MIFF 2017 au abordat lumea mobilierului de birou: scaune ergonomice, mese reglabile pe înălțime, care permit schimbarea poziției corpului în timpul lucrului îndelungat la computer, lăsând utilizatorului libertatea de a lucra din poziția așezat până la lucrul în picioare, cu toate trecerile intermediare, care favorizează circulația sangvină în membrele inferioare, sau scaune de birou prevăzute cu pedale pentru încurajarea mișcării în timp ce muncești, mese mari care pot fi transformate în secunde din birouri individuale, cu separatoare izolatoare fonic pe mijloc, în mese de discuții, mari, cu blat variabil și picioare extrem de subțiri, pentru a nu incomoda pe nimeni dintre cei așezați în jurul ei. Din PAL sau MDF și metal, uneori incorporând și lemn masiv, acest mobilier este extrem de modern în cazul producătorilor de top și ajunge să mobileze birouri dintre cele mai pretențioase, în special din Asia – Japonia, Taiwan, Singapore.
Pe lângă esențele autohtone, producătorii malaiezieni au expus mobilier din fag și stejar, importat din Europa și America de Nord, alături de PAL sau MDF produs, de asemenea în Europa și înnobilat cu furnire exotice sau cu furnir de stejar, special pentru clienții europeni și americani.
Deși important exportator de cherestea, Malaezia caută să își gospodărească eficient resursele, iar un Consiliu al Cherestelei activ și puternic se îngrijește de certificarea FSC, în vreme ce Guvernul și un mediu de afaceri foarte cooperant sprijină crearea de valoare adăugată și ideea de valorificare superioară a lemnului. Concomitent, malaiezienii investesc în designul produselor proprii, dezvoltând din 2010 la MIFF o pepinieră de tinere talente, pe care organizatorii manifestării îi sprijină cu spațiu de expunere, servicii de marketing și publicitate, organizarea de seminare și, mai mult, le asigură contactul direct cu oameni cu experiență în domeniu – designeri de succes, care au cunoștințele și pot oferi îndrumare vizavi de subiecte sensibile, cum ar fi abordarea designului și din perspectiva practică, nu doar estetică, și modalități de a descoperi lucrurile „invizibile” din piață. Sălile de seminare la MIFF sunt pline și participarea necesită înscrierea din timp. Vin să țină prelegeri profesori universitari foarte bine pregătiți și ancorați în realitatea economică a țării și a lumii, alături de designeri consacrați, asiatici sau europeni (în special din Italia), la care apelează brand-uri de talie internațională sau care sunt șefii departamentelor de proiectare ale unor firme de renume.
Reportaj realizat de Andreea Paraschiv, secretar general redacție Revista MOBILA