Home / Focus  / SUMAL 2.0, noul sistem de monitorizare a pădurilor

SUMAL 2.0, noul sistem de monitorizare a pădurilor

Echipele de operaționalizare a Sistemului Informațional Integrat de Urmărire a Materialelor Lemnoase (SUMAL) au început testările pentru modulele noului sistem de monitorizare a pădurilor. La finalul lunii mai, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor va pune în consultare publică proiectul Hotărârii de Guvern care va sta la baza implementării sistemului peste tot în țară.

 

Costel Alexe, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor: „Am început să-i testăm toate funcțiile esențiale, pentru a scăpa odată pentru totdeauna de tăierile ilegale din pădurile României. Pentru că digitalizarea supravegherii pădurilor din România ne dă posibilitatea să vedem, în timp real, orice mișcare din pădure. Suntem la un pas de operaționalizarea și implementarea noului SUMAL la nivelul întregii țări, iar după ce vom finaliza acest proces, voi putea spune, cu conștiința împăcată, că am lăsat în urma mea la Minister, un instrument atât de puternic, încât nu va mai putea fi ocolit de niciun hoț de lemn din România. Abia de acum statul va fi echipat pe măsura unei lupte de la egal la egal cu hoții de lemn care ne jefuiesc de 30 de ani.”

 

În testarea noului SUMAL vor fi implicate, în etape, ocoale silvice și depozite de material lemnos din țară, precum și Gărzile Forestiere, până când sistemul va fi extins la nivel național. În faza finală a testării, programată pentru luna iunie, vor participa autoritățile de control care vor avea acces la SUMAL: Gărzile Forestiere, Poliția Română și Agenția Națională de Administrare Fiscală.

 

 

Cu noul SUMAL 2.0 poate fi urmărit, prin coordonate GPS, orice transport de masa lemnoasă din punctul de încărcare până în punctul de descărcare.

 

În acest fel, va fi extrem de dificil să mai apară acele escale ilegale realizate cu același aviz. SUMAL 2.0 obligă și la încărcarea de fotografii, din mai multe unghiuri, ale lemnului încărcat, pentru orice transport din România, precum și însemnarea, în pădure, a parchetelor de masă lemnoasă cu coordonate GPS, înainte de a se efectua tăierea. Mai mult, în noul SUMAL 2.0 se vor putea vedea zilnic toate volumele de material lemnos din orice depozit din țară. În plus, cantitățile de lemn din depozite vor fi actualizate automat de SUMAL 2.0, fără să mai poată fi făcute uitate alte volume.

 

Costel Alexe, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor: „Cred că SUMAL, alături de portalul Inspectorul Pădurii, pe care l-am deblocat recent, și care va primi o nouă interfață începând odată noul SUMAL 2.0, dar și alături de decizia extremă pe care am luat-o privind retragerea certificatelor de exploatare pentru cei care sunt prinși că nu respectă legea, precum și de modificările aduse Codului Silvic privind înăsprirea sancțiunilor sunt măsurile de care România are nevoie pentru a scăpa de abuzurile asupra pădurilor românești.”

 

România, în pericol de infringement pentru tăieri ilegale

 

Comisia Europeană a trimis României, la jumătatea lunii februarie, o scrisoare de „punere în întârziere” prin care a atenționat-o să ia măsurile necesare în vederea remedierii deficiențelor identificate de Comisie.

 

Virginijus Sinkevičius, comisarul european pentru mediu, oceane și pescuit: În ceea ce privește tăierile ilegale de pădure, din păcate, Comisia Europeană, la fel ca societatea românească, și-a pierdut răbdarea. Am așteptat trei ani, timp în care nu a existat altceva decât un ping-pong între autoritățile române și Comisie, fără să constatăm progrese reale în acest sector. Astăzi suntem însă optimiști și vrem să vedem aceeași determinare pe care ați manifestat-o de la preluarea mandatului și în continuare, în eforturile României de a soluționa problemele care au dus la această situație și nu am niciun motiv să mă îndoiesc că veți realiza ceea ce v-ați asumat.”

 

 

Rezultate control transporturi de masă lemnoasă pe drumurile publice în perioada stării de urgență

 

În perioada 4 – 26 aprilie 2020, 2.500 de inspectori ai gărzilor forestiere, ocoalelor și direcțiilor silvice din țară au oprit și au verificat, în medie, 163 de camioane pe zi. Peste 3.600 de transporturi de lemn au fost verificate atent de inspectorii silvici. Raportat la județele României, cele mai multe sancțiuni – 24 – au fost acordate în județul Suceava, urmat de Dâmbovița și Timiș, fiecare cu câte 11 sancțiuni și Prahova, cu 10 sancțiuni acordate. În ceea ce privește avizele de transport emise, în perioada 4 – 26 aprilie 2020, au fost înregistrate 164.940 avize de transport, dintre care aproape jumătate au fost avize primare, adică transport de la locul exploatării. Este cel mai mic număr de avize de transport înregistrat în ultimii 5 ani, în perioada analizată.

 

 

 

 

Review overview
3 COMMENTS
  • Radu mai 20, 2020

    Apare o ingradire a dreptului de transport lemn pentru cei cu masini mai mici de 3,5 tone. Daca un proprietar are pana la 20mc pe an de exploatat dar nu are mijloc de transport si apeleaza la vecinul(cunostinta) sa-l ajute, si un altul cu drepturi de padure face la fel, de ce sa nu fie ajutat de acelasi transportator ocazional ? Cu aviz in regula sa aiba drept de transport si acel zis neprofesionist. Apare un blocaj . Cetateanul de rand vrea sa cumpere lemn de la O. S.. Vine cu aprobarea de la O S in mana , cu transportatorul ocaional si cumpara 3 mc lemn. Il pozezi ii faci aviz , dai cod online si-l lasi sa plece. Un cumparator vine dintr-un sat altul din alt sat , nu-i poti bloca. Altfel stau lembele in rampa mult si bine. Noaptea padurarii se odihnesc sa fie apti pentru a doua zi. Lemnele dispar.

POST A COMMENT