Scaunele artizanale „plinuțe” ale lui Isaac Chatterton, adevarate opere de artă
După ce a urmat un stagiu de ucenicie în New York alături de un renumit profesionist din industrie, designerul și producătorul de mobilier din Brisbane, Isaac Chatterton, dorește să creeze lucruri frumoase și unice indiferent cât timp durează realizarea lor.
Se spune că nu ar trebui să-ți întâlnești niciodată eroii, dar Isaac Chatterton nu ar fi de acord cu asta. Pentru producătorul de mobilier din Brisbane, întâlnirea cu iconul designului Joshua Vogel a stârnit o pasiune pentru scaunele realizate manual, pasiune care nu dă semne că s-ar diminua.
„După ce am făcut puțină dulgherie cu tatăl meu, am obținut un stagiu de ucenicie cu un sculptor în New York, în 2018, după ce am trimis o serie de e-mailuri unor oameni din industrie pe care-i admiram”, povestește Chatterton. „Am vândut tot ce am avut, m-am mutat în New York și am rămas fără bani destul de repede.”
Folosind legăturile de la stagiu, Chatterton s-a trezit locuind într-o hambar transformat din statul New York și a devenit ucenicul lui Vogel, o „legendă vie” și fondatorul celebrei mărci americane de mobilier realizat manual, BDDW. După doi ani în care a fost plătit pentru a învăța arta realizării de mobilier și a petrecut cu prietenii în Brooklyn, și-a adus cunoștințele înapoi în Brisbane și a început să-și construiască propria sa marcă.
„Simt că am superputeri atunci când pot da naștere la ceva ce vine doar din capul meu”, spune el. „Iubesc frumusețea și cred că atunci când ești copil vezi frumusețea peste tot, lucru pe care, ca adult, poate nu-l mai observi. Cu piesele mele, vreau doar să redevenim toți copii și să ne jucăm și să privim lucruri frumoase.”
Specialitatea lui Chatterton constă în realizarea unor scaune „plinuțe”, cu forme rotunjite și butucănoase, construite manual din lemn masiv de stejar american. Influențate de Vogel, creațiile sale sunt, mai degrabă, opere de artă decât mobilier tradițional, dar el experimentează cu forme și materiale diferite, de la tapițerii din bouclé până la scaune împletite. „Pentru mine, aceasta este mai mult o practică artistică decât o afacere”, spune el. „Nu fac comenzi sau colecții. Creez doar piese unice și sper că oamenilor le plac suficient de mult încât să le cumpere.”
Realizarea de mobilier este o activitate secundară pentru Chatterton, care își susține arta lucrând ca technician-constructor la Muzeul din Brisbane. Cea mai mare parte a job-ului său full-time o petrece într-un atelier construind obiecte pentru artă, cum ar fi mese, piedestale, rame pentru tablouri și pereți falși.
Procesul de proiectare și fabricație a propriilor sale produse este unul pe care Chatterton îl descrie ca „nu tocmai rentabil sau eficient în ceea ce privește timpul, dar destul de distractiv”. El are o idee în minte și o schițează pe hârtie, apoi creează un prototip miniatural din placaj cu densitate medie. După ce ajunge la un design aproximativ, achiziționează lemnul de care are nevoie, importat direct din fabrici de cherestea americane. După tăiere și modelare, asamblează lemnul „ca piesele de Lego”, descoperind detalii noi de design pe parcurs. Ultimul pas este finisarea cu ulei natural de ceară dur importat din Belgia.
„Toate piesele de mobilier pe care le proiectez sunt realizate de mine, complet manual”, spune el. „Aplicarea tuturor detaliilor finale pe piese necesită cel mai mult timp. Ajungi într-un punct mort pentru că îți consumi toată energia mentală și emoțională. Simți ca nu mai ești productiv și ai nevoie de acele momente de neactivitate pentru a ajuta procesul creativ.”
Sursa: broadsheet.com