Home / Industria Mobilei  / Roboți și etichete electronice pentru a asigura trasabilitatea alimentelor

Roboți și etichete electronice pentru a asigura trasabilitatea alimentelor

Nedeljkovic este un abator și procesator de carne înființat în 1989. De atunci a tot crescut pentru a deveni o companie cu peste 250 de angajați și o fabrică de procesare a cărnii cu dotări de înaltă calitate în satul sârbesc Sasinci.

 

În timp ce răspunde unei cereri de produse în creștere, Nedeljkovic își propune, de asemenea, să îmbunătățească nivelul de siguranță alimentară. Aceasta include îmbunătățirea trasabilității cărnii până la nivelul la care se poate identifica precis fiecare animal din care a fost realizat un anume produs final. Introducerea manuală a datelor la fiecare pas ar încetini însă producția, ar crește costurile și ar reduce capacitatea de producție. Urmărirea manuală este, în plus, predispusă la erori. Prin urmare, Nedeljkovic a început să ia în considerare automatizarea.

 

Urmărirea cărnii nu înseamnă numai etichetarea animalelor și a produselor din carne, ci și asigurarea unei logistici exacte în halele de producție. Prin crearea unui sistem care să îndeplinească ambele așteptări, Nedeljkovic ar putea, de asemenea, să își sprijine lucrătorii într-un mediu de lucru foarte exigent.

 

Experimentul de aplicare L4MS le-a oferit celor de la Nedeljkovic o oportunitate de a testa un sistem automat de trasabilitate și logistică, creat în funcție de nevoile lor specifice.

 

La baza sistemului – etichete NFC și RFID și un VDA/AGV

 

Furnizorul sârb de soluții NO Solutions a proiectat un sistem logistic controlat prin voce care permite trasabilitatea completă a producției de carne. Componentele sale principale sunt un VDA/AGV (Vehicul Dirijat Automatizat/Automated Guided Vehicle) cu un braț robotic, care înlocuiește lucrătorii în orice situație posibilă. Trasabilitatea a fost realizată prin utilizarea etichetelor NFC și RFID pe fiecare cârlig pentru carne și pe fiecare cutie de carne, precum și prin distribuirea dispozitivelor de citire / scriere [în sistem] pe întregul parcurs al procesului de producție.

 

În soluția propusă, toate VDA/AGV-urile și etichetele au fost integrate în sistemul ERP al procesatorului de carne prin intermediul platformei OPIL. Lucrătorii sunt astfel capabili să informeze ERP-ul (n.trad. sistemul informatizat de planificare și gestionare a resurselor întreprinderii) cu privire la fazele de producție finalizate și să comande un VDA/AGV care să ducă produsele la următoarea stație de lucru sau în cameră de depozitare.

 

„Sistemul controlat vocal pe care l-am creat le permite lucrătorilor din producția de carne să comunice fără a-și folosi mâinile, astfel încât aceștia să nu fie nevoiți să-și părăsească pozițiile și să se spele pe mâini, pentru a informa sistemul că o anumită operație a luat sfârșit”, spune Zdravko Ivankovic, arhitect software la NO Solutions.

 

Programul Visual Components a fost utilizat ca instrument de simulare 3D a fabricii, pentru a analiza posibilele decizii de investiții.

 

„Acesta oferă mai multe scenarii de investiții și analiză a situațiilor de tip „ce se întâmplă dacă”. În acest fel, procesul de luare a deciziilor va fi mai rapid și mai puțin costisitor. În domeniul abatoarelor, inițierea unor noi investiții are loc la fiecare 2-3 ani, în special în fabricile de dimensiune medie, așa cum este firma de industrializare a cărnii Nedeljkovic.”

 

Investiția în sistemul logistic și de trasabilitate a produselor se va amortiza în doi ani

 

Crearea și testarea sistemului logistic controlat vocal le-a luat celor de la NO Solutions 10 luni, perioadă care însă include întârzierile din cauza pandemiei.

 

Software-ul și hardware-ul necesită o finanțare inițială de 188.500 €. Echipa proiectului estimează o rentabilitate a investiției de 76%, o valoare curentă netă pozitivă de 115.000 € și o perioadă de recuperare a investiției de 2 ani.

 

Pentru o imagine detaliată a beneficiilor, au fost calculați indicatorii de performanță. Aceștia au arătat economii de 440.500 € în patru ani, majoritatea provenind din costul redus al non-conformității, adică din costul redus presupus de situațiile în care cerințele de calitate ar putea să nu fie respectate. Modificările estimate sunt:

 

  • Costul de non-conformitate (CONC): -38%
  • Lipsa articolelor returnabile pentru transport (RTI) (n.trad. cutii, paleți, cărucioare de transport etc): -38%
  • Costuri fixe diverse: -64%
  • Rata de absenteism: -19%
  • Rata de păstrare a angajaților în companie: +9%
  • Timp de inventariere: -87%

 

Beneficiile intangibile au fost deduse și ele din beneficiile tangibile:

 

  • Satisfacția clienților,
  • Capitalul de marcă,
  • Satisfactia angajaților,
  • Asigurarea trasabilității și calității și a siguranței la locul de muncă.

 

„Acest experiment ne va ajuta să livrăm tehnologii ERP și robotice individualizate IMM-urilor din industria cărnii, pentru a le crește eficiența și productivitatea. Soluția noastră este scalabilă (n.trad. ușor de redimensionat) și poate fi aplicată și altor companii și chiar altor industrii”, spune Zdravko Ivankovic.

 

Modulele OPIL și alte module utilizate în soluția Nedeljkovic de către NO Solutions:

 

  • Modulele OPIL pentru detecție și percepție (OPIL Sensing and Perception)
  • Interfața om-mașină OPIL (OPIL Human Machine Interface),
  • Planificatorul de sarcini OPIL (OPIL Task Planner)
  • Nodurile Agent Robot (RAN) ale OPIL,
  • Nodurile Agent Senzor (SAN) ale OPIL,
  • Instrumentul de simulare 3D Visual Components.

 

Componentele OPIL sunt disponibile la: http://www.ramp.eu/

 

RAMP este piața digitală pentru robotică capabilă să accelereze productivitatea în întreprinderile mici și mijlocii și să extindă piețele pentru furnizorii de soluții tehnologice. RAMP realizează acest lucru facilitând colaborarea IMM-urilor și a furnizorilor de soluții în moduri în care beneficiază ambele părți: în calitate de IMM producător, aveți acces la robotică și tehnologii de digitalizare pentru a îmbunătăți eficiența și productivitatea. Ca furnizor de soluții tehnologice, ajungeți mai repede la clienți și vă bucurați de accesul pe o piață mult mai mare.

 

Parteneri în experimentul L4MS:

 

  • Fabrică: Nedeljkovic
  • Furnizor de soluți: BNO Solutions
  • Furnizori de tehnologie: Facultatea de Științe Tehnice a Universității din Novi Sad și Universitatea din Heidelberg

 

 

Traducere și adaptare poveste de succes L4MS: Andreea Paraschiv, coordonator Departament Proiecte Europene APMR

Sursa: https://s9.ro/1eb7

 

Dacă vă interesează modulele OPIL, vă invităm să accesați ramp.eu

 

 

RAMP este piața digitală pentru robotică capabilă să accelereze productivitatea în întreprinderile mici și mijlocii și să extindă piețele pentru furnizorii de soluții tehnologice. RAMP realizează acest lucru facilitând colaborarea IMM-urilor și a furnizorilor de soluții în moduri în care beneficiază ambele părți: în calitate de IMM producător, aveți acces la robotică și tehnologii de digitalizare pentru a îmbunătăți eficiența și productivitatea. Ca furnizor de soluții tehnologice, ajungeți mai repede la clienți și vă bucurați de accesul pe o piață mult mai mare.

 

 

Proiect finanțat de Programul cadru Orizont 2020 al Uniunii Europene, Contract de finanțare nr. 767642

 

Citiți și:

Deșeurile din producție – un bun punct de plecare la automatizarea logisticii intra-fabrică

Înlocuirea motostivuitoarelor cu roboți pentru a accelera logistica intra-fabrică

L4MS – apelul deschis pentru depunere de proiecte 2019: primele povești de succes

Experimentul KULINAARIA, o nouă poveste de succes L4MS

Roboții mobili sporesc eficiența lucrului într-o fabrică de încălțăminte facilitând schimbarea matrițelor

SMARTIST, o poveste de succes L4MS

Povești de succes L4MS

O poveste de succes neașteptată

Review overview

POST A COMMENT