Home / Industria Mobilei  / Principalele transformări în industria de mobilier tapițat

Principalele transformări în industria de mobilier tapițat

Studiu privind starea industriei de mobilier tapițat

 

Industria producătoare de mobilier tapițat trece printr-o etapă de transformare fără precedent. Schimbările de pe piețele externe și evoluțiile tehnologice redesenează peisajul concurențial pentru companiile din sectorul producției, deschizând ușa spre o nouă epocă de transformări și oportunități.

 

Pentru a înțelege care este situația actuală a industriei producătoare de mobilier tapițat la nivel global, Lectra, în colaborare cu Centrul pentru Studii Industriale (Centre for Industrial Studies – CSIL), a chestionat pe această temă specialiști din domeniu din America de Nord, Europa de Vest și Est și China.

 

 

Care sunt schimbările care determină transformarea?

 

O industrie în revenire, dar la niveluri diferite

 

După mai mulți ani de contracție, industria europeană a mobilei a început să arate semne constante de revenire în 2015. În Franța, vânzările de canapele, scaune și banchete au înregistrat prima creștere din 2011, aceasta fiind de 3,6%. Producătorii de mobilier tapițat din Germania au raportat, la rândul lor, o creștere de 2,9% între ianuarie și octombrie 2015. În Italia, politica guvernului prin care oferă facilități fiscale pentru achizițiile de mobilier a stimulat vânzările. Consumul a crescut pe toate palierele, dar cererea internă este satisfăcută, în măsură tot mai mare, din importuri. În prezent, China este cel mai mare exportator de mobilier către Uniunea Europeană, acoperind peste 50% din toate importurile de mobilier în regiune.

 

Comerțul electronic: o șansă de a excela

 

Comerțul electronic le oferă companiilor o șansă de a-și extinde afacerile. Conform directorului general al Institutului francez pentru cercetări de piață din industria mobilei, IPEA, până în 2020, comerțul electronic ar trebui să reprezinte 15% din piața de mobilier din Franța. Se estimează că dintre piețele mari din Occident, Marea Britanie (țara cu cea mai mare rată a vânzărilor de mobilier online) va înregistra cea mai rapidă creștere a vânzărilor de mobilier online.

 

Viitorul Europei este digital

 

Producția trece printr-o transformare digitală determinată de tehnologia inteligentă și dispozitivele conectate. Pentru a se adapta la concurența tot mai acerbă în cadrul regiunilor și între regiuni, la ciclurile de producție accelerate și la comenzile mai complexe, țările de pe întregul continent implementează inițiative care țin de Industria 4.0. Industria 4.0 își are originile în Germania, dar se extinde cu repeziciune și în alte zone. Guvernele din Franța, Italia și Marea Britanie au implementat programe menite să stimuleze industria producătoare locală. În paralel cu inițiativele locale, Comisia Europeană a lansat parteneriatul public-privat „Fabricile viitorului”. Acest program are ca scop creșterea competitivității industriei producătoare europene pe piața globală și dorește să vină cu soluții pentru consumatorii care doresc produse mai ecologice, mai personalizate și de o calitate superioară.

 

Care sunt lucrurile care îi preocupă pe producătorii europeni?

 

Îngrijorările legate de costuri sunt pe primul loc

 

Prezența tot mai mare a produselor din import și creșterea magazinelor de mobilier din mediul online exercită o presiune extraordinară asupra prețurilor. Internetul le-a oferit consumatorilor puterea, iar aceștia pot compara cu ușurință prețurile pentru sute de modele și produse, fără a ieși din casă. Această situație reprezintă o provocare pentru companiile din domeniu, pentru că trebuie să dispună de o ofertă de produse inovatoare, îmbunătățite în permanență. Totodată, se impune un nou model de serviciu clienți, pentru a evita concurența bazată exclusiv pe preț. În plus, dată fiind dorința consumatorilor de a beneficia de produse mai complexe și modulare, fără însă a dori să plătească mai mult, producătorilor le este mai greu să-și protejeze marjele de profit.

 

De ce este nevoie pentru a avea succes pe piața europeană?

 

Toată atenția este îndreptată spre eficiență

 

Prețurile de producție din Uniunea Europeană au crescut constant în ultimul deceniu. Situația ar putea fi determinată de trei factori: creșterea prețurilor materialelor și energiei, costurile operaționale mai mari cauzate de obligativitatea de a respecta reglementările referitoare la mediu, sustenabilitate și aspectele tehnice, precum și trecerea unui procent mai mare de mobilier de la clasa medie la cea de vârf.

 

Companiile din Europa de Est, în special Polonia, au devenit producători importanți pe piața globală. Cu toate acestea, procesele de producție din regiune se bazează în continuare foarte mult pe munca manuală comparativ cu cele de la societățile din Europa de Vest. De exemplu, un lucrător la o fabrică de mobilă din Polonia produce jumătate din valoarea creată de un lucrător din Germania, în timp ce un lucrător din România produce un sfert din valoarea medie realizată de un lucrător din Franța.

 

 

Acțiuni planificate pentru atingerea obiectivelor

 

Un plus de agilitate

 

Un proces mai agil care integrează principiile de producție „Lean” este piatra de temelie pe care companiile își clădesc o eficiență maximă a proceselor și o profitabilitate de cel mai înalt nivel. Pe măsură ce crește numărul de variante, modele, materiale și funcționalități posibile, crește și volumul de date privind producția, care trebuie împărtășite, dar și riscul unor erori. Automatizarea generării și transferului de date reduce semnificativ acest risc. În plus, indicatorii-cheie de performanță și rapoartele digitalizate oferă informații de valoare și obiective despre performanța operațională și oportunitățile de îmbunătățire și inovație.

 

Evidențierea prin design

 

Companiile din Europa de Vest au desemnat designul și dezvoltarea produselor drept a doua prioritate, în special în ceea ce privește îndeplinirea cerințelor clienților în materie de personalizare. Abordările de tipul „design la costuri optimizate” și „design optimizat pentru producție” pot ajuta companiile să se asigure, încă din primele etape ale proceselor de design și dezvoltare, că realizează produse rentabile și fezabile.

 

Stimularea performanței cu soluții îmbunătățite

 

Pentru companiile est-europene, soluțiile de croit avansate reprezintă cea mai bună modalitate de a contracara consecințele crizei forței de muncă și de a menține marjele de profit. Producătorii europeni chestionați au relevat faptul că prelucrarea pieselor refuzate costă, în medie, cel puțin 10.000 EUR pe lună în ceea ce privește timpul, materialele și forța de muncă. Croitul extrem de precis elimină aceste costuri inutile. Fiabilitatea și timpul de funcționare garantat oferit de tehnologia modernă le permite producătorilor să reacționeze mai rapid și mai eficient la comenzile urgente, la cererea tot mai mare de produse modulare și la diversitatea în creștere, care pot afecta timpul de lansare pe piață.

 

Investiții în viitor

 

Companiile din Europa de Vest vor continua să pună accentul pe design și dezvoltarea de produse, în timp ce companiile est-europene se vor strădui să-și consolideze poziția în lanțul valoric, prin creșterea capacității de producție.

 

Strategiile de investiții viitoare ale companiilor din Europa de Vest se vor concentra pe diferențierea prin design și calitate. Împreună cu noile nevoi ale consumatorilor și tendințele în ceea ce privește produsele, globalizarea industriei mobilei și dificultățile pe care le au firmele europene în a concura cu importurile la prețuri mai mici au adus designul în prim-plan. Producătorii europeni consideră acum că designul este cea mai bună modalitate prin care pot scoate în evidență produsele realizate. Există opinia generală că designul oferă un avantaj competitiv care poate contracara avantajul prețurilor mai mici, pe care-l au anumite țări cu costuri de producție reduse. De exemplu, reputația de care se bucură Italia ca țară care stabilește tendințe la nivel global în materie de design a fost un factor-cheie al succesului producătorilor de mobilier italieni.

 

Obținerea unui avantaj competitiv cu ajutorul tehnologiei

 

O abordare axată pe tehnologie este cea mai bună modalitate de a dezvolta și gestiona un catalog vast, o varietate de opțiuni, timpul de livrare mai scurt și inovații mai rapide în ceea ce privește funcțiile și funcționalitățile dorite de clienți.

 

Companiile care au investit deja în soluții hardware și software de la un capăt la celălalt al procesului de producție și cele care vor face acest lucru în anii următori vor avea un avantaj strategic în găsirea de soluții la provocările actuale și viitoare de pe piață.

 

Descoperiti intregul continut al studiului pe www.lectra.com

 

 

Review overview
NO COMMENTS

POST A COMMENT