MOBEX & COMPANY, o afacere de familie în continuă dezvoltare
Cu o experiență de peste 26 de ani în producția de mobilier și cu un parcurs stabil și ferm în decursul anilor, compania MOBEX & COMPANY a reușit să își îndeplinească cu succes obiectivele, câștigându-și credibilitatea și dezvoltându-și portofoliul de clienți.
Ideea afacerii în domeniul producției mobilei i-a aparținut lui Olimpiu Cădar, care în 1996 a deschis o mică fabrică în comuna Medieșu Aurit din Satu Mare.
Olimpiu Cădar administrator MOBEX&COMPANY: „La început am avut o moară de mălai. Am renunțat la afacere din cauza unor italieni care eu construit o moară mai modernă, cu o capacitate mult mai mare. Am suspendat o perioadă activitatea, iar în final am vândut moara. Banii primiți i-am investit într-un bar și aici a început totul. Am aflat că niște utilaje pentru prelucrarea lemnului, recuperate în urma unui incendiu, erau pe cale să fie predate la fier vechi. Mi s-a părut o idee bună, așa că le-am cumpărat, le-am recondiționat și ne-am apucat de treabă. Am început să producem panouri, culmea, exact pentru cei de la care am luat utilajele. O perioadă am produs panouri, apoi am trecut la producția de mic mobilier pentru o firmă cehă și una olandeză. Pe vremea aceea lucram mai mult cu plăci furniruite și furnir de stejar.”
Cel mai greu a fost începutul
„Ani la rând am fost la limită. Abia prin 2008 a venit o firmă care mi-a cerut să producem pentru ea, pe perioadă mai lungă. De aici a început sa meargă treaba mai bine. Am colaborat cu primăriile din zonă, am produs mobilier pentru stațiile de autobuz”, explică fondatorul companiei.
Dezvoltarea a început odată cu participarea la prima expoziție internațională
„După intrarea noastră în APMR am început să participăm la târgurile internaționale. Am început cu Salone del Mobile.Milano, apoi am continuat cu Maison & Objet Paris. Anul următor am mers la Imm Cologne și din nou la Milano, iar după pandemie am fost la Milano și la MOW Bad Salzuflen. Nu poți sa-ti faci o proiecție de viitor imediat, după fiecare expoziție. Dar este foarte bine că participăm, pentru că important este să fii acolo. De exemplu, anul trecut după târgul de la Paris, care nouă ni s-a părut cel mai slab, am avut cele mai multe comenzi”, spune Olimpiu Cădar. „Mulțumim Asociației Producatorilor de Mobila pentru că în urma sfaturilor și a participării la cele mai renumite expoziții de mobilă am reușit sa mărim producția, să creștem vânzările iar produsele noastre ajung în țări precum Germania, Austria, Franța, Israel, Malta, Republica Dominicana, Italia și mai nou anumite produse ajung și în America.”
Compania produce o gamă variată de mese dining din lemn masiv de stejar produse în regim propriu, la cele mai înalte standarde. „Realizăm mese de diferite dimensiuni, cu picioare de lemn sau metal, bănci cu picioare de lemn și cu picioare metalice, mese rotunde și ovale, măsuțe de cafea și panouri din lemn, la cerere pentru unii clienți. Avem o colaborare cu un producător de scaune astfel că, pe lângă ceea ce producem noi, putem comercializa și scaune.”
Producătorul MOBEX & COMPANY folosește doar lemn de stejar și cer. Dispune de propriile capacitați de uscare, respectiv de 3 grupuri de uscătoare cu capacitați între 40 mc și 50 mc. De asemenea, se asigură că are permanent cherestea pe stoc. „Apreciem natura și o tratăm cu respect. Materia primă o achiziționăm doar din România, de la producători zonali, doar lemn de calitate pentru că noi avem lemn de calitate. De aceea pentru noi lemnul semnifică mai mult decât materie primă”, ne explică Olimpiu Cădar.
Pentru dezvoltare și retehnologizare, compania a depus un proiect prin programul GAL Someș-Codru prin care a obținut finanțare pentru achiziționarea de echipamente pentru prelucrarea lemnului: centru de prelucrare controlat numeric, fierăstrău circular, mașină de rindeluit și frezat, mașină de șlefuit, sistem de exhaustare, motostivuitor.
„În această perioada a intrat si Horia în firmă, a terminat facultatea si a venit alături de noi. Eu mă ocup de partea de producție, proiectare, achiziții materie primă, soția e pe partea de contabilitate și gestiune, iar Horia e pe partea de marketing. S-a văzut imediat implicarea lui în dezvoltarea și promovarea firmei și a produselor”, spune cu mândrie Olimpiu Cădar.
Horia Cădar, director marketing MOBEX & COMPANY: „De mic am asistat la prelucrarea lemnului și îmi petreceam timpul prin fabrică. Am început să lucrez încă din timpul facultății, iar după ce am terminat m-am implicat total. Am absolvit Facultatea de management la Cluj și de 7 ani sunt dedicat acestei firme. Sunt bucuros că de atunci cifra de afacere a companiei noastre este tot în creștere.”
Designerii și proiectanții companiei țin cont de tendințele pieței, iar politica firmei este de personalizare a produselor, după nevoile și gustul fiecăruia: dimensiuni, culori, combinații după preferințe.
Produsele sunt expuse acum și în noul magazin online al companiei, MOBEX FURNITURE
„Sub brandul MOBEX FURNITURE, anul trecut am reușit să dezvoltăm o platformă de vânzare dedicată, un magazin online cu un configurator foarte ușor de folosit, în care fiecare persoană își poate proiecta masa alegând modelul, dimensiunea, grosimea blatului, forma picioarelor, forma cantului și nuanța/finisajul. Ceea ce ne diferențiază de ceilalți competitori este transportul, care este rapid și gratuit. Cumpărătorul, din orice zonă a țării, primește produsul la ușă, fără costuri de transport. Am încheiat special acest contract cu o firmă dedicată doar transportului de mobilă”, spune Horia Cădar.
Compania se confruntă acum cu aceleași probleme pe care le au toți producătorii români, legat de prețurile mari ale energiei și ale materiilor prime, în special ale lemnului. „O perioadă am oprit achiziția de cherestea din cauză că prețul urcase atât de mult încât nu ne mai încadram în calcule. Un alt element destul de important este acela că cheresteaua se lasă la zvântat cel puțin 6-7 luni până intră în uscătoare. Perioada de uscare durează undeva între 2- 3 luni. De la faza de cumpărare a cherestelei și până la încasarea banilor, procesul durează cam 1 an de zile. Oamenii trebuie să știe că o masă nu se face așa ușor. Pentru mine, orice masă este și acum o provocare. Profesionalismul și respectul cu care tratăm lemnul asigură garanția unor produse de calitate, cu durabilitate crescută”, explică fondatorul companiei.
„Pentru 2023 ne-am propus să fim prezenți la expozițiile de la Milano și Köln, dar și la București, la BIFE SIM”
„Anul trecut am vrut să participăm la BIFE-SIM, dar s-a suprapus cu MOW, din Germania. Însă, la următoarea ediție vom participa, pentru că piața românească nu e de ignorat. Deși ne promovăm pe piața internă, ne dorim să ne și prezentăm produsele în fața designerilor și arhitecților, în principal mesele din lemn masiv de stejar, în stil rustic, realizate cu măiestrie de profesioniștii noștri”, susține directorul de marketing al companiei. „Calitatea ne diferențiază. Suntem atenți ce și cum îmbinăm, când ne referim la producția de mobilier din lemn masiv cu elemente din metal, sticlă sau piele. Respectăm toate fazele în procesul de fabricare a meselor, luăm în serios tot procesul de la partea de tăiere, uscare, prelucrările mecanice care sunt foarte importante. Aici avem secretele noastre, pentru ca produsele realizate de noi să nu sufere modificări la diferențele de temperatură.”
Pe piață internă, compania colaborează cu magazine din București, Iași, Suceava, Cluj, Sibiu, Timișoara, unde și expune produse. Alte comenzi pentru piața internă vin de la studiourile de design și arhitectură.