Mihnea Ghilduș: Online-ul este noua alfabetizare
„Dacă viitorul României ar arăta cel puțin la fel de frumos ca prezentul micului nostru univers creativ, sunt sigur că mult mai mulți oameni ar fi fericiți cu job-urile pe care le au și cu timpul liber de care dispun și, în general, cu toții am fi un pic mai bogați sufletește.” (Mihnea Ghilduș, fondator DIZAINĂR)
Redacția Revista MOBILA: Cum vezi prezentul și viitorul prin prisma profesiei tale?
Mihnea Ghilduș, fondator DIZAINĂR: „Ca designer sunt în postura de a analiza mereu mediul înconjurător și de a căuta soluții pentru problemele pe care le descopăr. Eu și mulți dintre colegii mei de breaslă alegem să ne creăm mici universuri pe care le putem controla mai ușor și mai ales pe care le putem dezvolta, în speranța că în viitorul (cât mai apropiat) ele se vor intersecta și cu universul înconjurător. Aici, la noi în univers, designul are un cuvânt important de spus, eficiența se măsoară în timpul de calitate petrecut cu familia și cu prietenii, iar operațiunile repetitiv-administrative se automatizează cu ajutorul calculatorului și al roboților.”
Redacția Revista MOBILA: Cum sunt influențate tendințele în designul de mobilier din cauza virusului COVID 19?
„Mulți oameni au început, în sfârșit, să-și îndrepte atenția spre locuințele pe care ani la rând le-au ignorat. Au constatat astfel că poate era bine să lase aerul să circule pe balcon, că acea zugrăveală care aștepta de câțiva ani se poate face de fapt în 2 zile cu un trafalet și o găleată de vopsea lavabilă și că amenajarea ar putea beneficia de pe urma unor piese noi de mobilier sau corpuri de iluminat. Un detaliu interesant la care nu sunt sigur că s-au gândit mulți producători, este cum intrăm în casă. Oare mobilierul de hol cu care suntem obișnuiți, poate face față unei pandemii virale? Oare nu ar fi nevoie de o zonă de trecere între exteriorul care are potențialul de a fi contaminat și interiorul casei, un fel de hol de dezinfectare? Folosirea designului în producție, în timp de criză, ar duce la rezolvarea multor probleme”, afirmă designerul de produs Mihnea Ghilduș.
Redacția Revista MOBILA: De ce trebuie sa țină cont producătorii de mobilă pentru a fi competitivi?
„Din perspectiva mea de designer consider că producătorii de mobilă ar trebui să țină cont de o viziune a viitorului și mai ales de colaborarea cu oameni vizionari care să-i poată duce în acel viitor. Realitatea este că România e o țară cu forță de muncă ieftină, care produce pentru branduri internaționale, iar majoritatea producătorilor care au ocazia de a avea astfel de colaborări, sunt chiar fericiți cu ele, făcând părerea unui designer inutilă în existența lor. De aceea cred că România va rămâne în continuare doar o țară cu forță de muncă ieftină, nu va deveni o țară creativă sau care lansează trenduri”, spune cu amărăciune fondatorul DIZAINĂR.
„ONLINE-UL ESTE NOUA ALFABETIZARE. DACĂ NU ȘTII SĂ-L FOLOSEȘTI ESTE CA ȘI CÂND NU AI ȘTI SĂ CITEȘTI!”
„Aduc doar în treacăt vorba despre online, fiindcă este ceva atât de evident încât nici nu sunt sigur dacă este cazul să mai discut despre acest domeniu. În perioada pandemiei de COVID-19, business-urile care au crescut au fost cele cu o puternică prezență online, fiindcă oamenii sunt comozi și preferă să dea comenzi din confortul fotoliului de acasă. Online-ul este noua alfabetizare, dacă nu știi să-l folosești, e ca și cum nu ai ști să citești. Însă în țara în care anual avem analfabeți funcțional în proporție de 40-50% din absolvenții de bacalaureat, mi-e greu să cred că ne vom alfabetiza informatic prea curând. Dar trebuie să o facem dacă vrem să fim competitivi”, susține fondatorul DIZAINĂR.
Redacția Revista MOBILA: Cat de mult contează consultarea unui designer/arhitect în procesul de producție/amenajare/vânzare?
„Din moment ce a apărut această întrebare, sunt sigur că cineva, undeva, s-a gândit că experiența unui designer contează atunci când vine vorba despre creația de produs. Cred totuși că și această întrebare are nevoie de un context. Pentru un producător român care face aceleași modele de scaune sau canapele de 50 de ani încoace, experiența unui designer este egală cu zero, având în vedere că el deja știe foarte bine cum funcționează piața și nu are nevoie de noutate, inovație, piețe noi, etc. Piața de mobilă clasică există și probabil că nu o să dispară niciodată, dar nici nu inovează nimic, ea doar există și atât. Însă, dacă un producător își dorește să inoveze, să creeze ceva nou, plecând de la procesele pe care le stăpânește deja în fabrică, în primul rând trebuie să fie pregătit să iasă din zona de confort a producției de serie mare și să fie dispus să investească timp și mai ales resurse în dezvoltarea de noi produse. Nu e suficient să lucreze cu un designer, trebuie să aibă și un departament de prototipare în care să creeze noile produse și să le testeze. În timp, input-ul designerului va fi foarte valoros și valorificat de producător. Ceea ce creează cu ajutorul unui designer ar trebui să fie un produs nou, care să-i confere o identitate inconfundabilă producătorului. Iar aici prin designer mă refer la un termen foarte larg care poate încorpora atât designerii de produs, cât și pe cei de identitate vizuală, designerii de interior, designerii de evenimente și de comunicare, ramuri ale business-ului contemporan fără de care business-urile de modă veche vor dispărea într-un viitor nu foarte îndepărtat. Legea de bază a evoluției este: dacă nu te adaptezi, dispari. La fel este și cu industria. Faptul că în România, industria mobilei vechi este încă funcțională se datorează contextului acut retrograd în care trăim, dar acest context ne și blochează în timp și ne împietrește în idei antice, depășite și mai ales nesustenabile la nivel global. Pentru a putea vorbi despre o identitate românească în lumea largă, trebuie să ne împrospătăm gândirea atât din punct de vedere al producției, designului, eficienței și mai ales al viziunii și cel mai ușor mod de a face aceste lucruri este să ne expunem ideilor noi venite din partea altor firme internaționale, a tinerilor care vin din urmă, a designerilor cu experiență internațională și nu în ultimul rând, invitând oameni din toată lumea să colaboreze cu noi”, completează Mihnea Ghilduș, fondator dizainar.com.