Home / Focus  / Măsurile fiscal bugetare și de protecție socială creează încă nemulțumiri în mediul de business

Măsurile fiscal bugetare și de protecție socială creează încă nemulțumiri în mediul de business

Co-președintele Consiliului de Export din partea privată, dr. Mihai Ionescu, a trimis Guvernului României noi PROPUNERI pentru corectarea OUG 32 și OUG 33 din 2020, apărute azi-noapte în Monitorul Oficial. Scopul acțiunii îl reprezintă îmbunătățirea MĂSURILOR FISCAL BUGETARE ȘI DE PROTECȚIE A MUNCII, în vederea susținerii mediului de afaceri, în contextul stării de urgență medicală în care se află România. Propunerile au fost completate de Asociația Producătorilor de Mobilă din România, care își declară toată susținerea pentru inițiativa Consiliului de Export.   

 

P R O P U N E R I- 31.03.2020

 

A) de completare/modificare a OUG nr.33/2020

 

1) De bonificatiile pentru plata anticipata a impozitului pe profit/ impozitului pe venit al microintreprinderilor sa beneficieze si agentii economici care au facut respectivele plati anticipate inainte de aparitia acestei Ordonante.

 

2) Scutirea de plata a TVA in vama sa se aplice nu doar ptr importurile de produse finite destinate sistemului de sanatate, ci si la importurile de materii prime necesare pentru realizarea in tara a respectivelor produse finite și a masinilor pentru fabricarea mastilor sanitare – cod vamal 8479899790.

 

Masura ar avea darul sa ajute firmele romanesti sa realizeze in tara asemenea produse finite, inlocuindu-se importurile.

 

3) Conditia perntru ca firmele sa beneficieze (prin Certificatul ptr situatia de urgenta emis de Ministerul economiei) de sprijinul statului, inclusiv somajul tehnic, în perioada de criză să fie determinată:

a) nu prin compararea lunii martie a.c. cu media lunilor ianuarie-februarie a.c. (care sunt cele mai slabe luni ale oricarui an (având cele mai putine zile lucratoare), ci prin raportarea lunii martie 2020 la martie 2019

b) nu prin compararea incasarilor sau a veniturilor (care cuprind si rezultatele activitatii firmelor din lunile anterioare crizei), ci prin compararea pruductiei finite + a celei neterminate, care reflecta cel mai fidel rezultatele muncii angajatilor ptr care firmele solicita indemnizatia de somaj si celelalte facilitati de la stat.

 

B) de completare/modificare a altor reglementari

 

1) Modificarea sistemului de plata la buget a obligatiilor de plata din OUG nr 30 si nr 32,  aferente  indemnizatiilor de somaj, in sensul declararii si platii lor de catre angajatori, chiar daca cei in somaj tehnic nu mai sunt salariatii angajatorilor. Acest lucru se poate realiza prin modificarea Declaratiei D 112. In caz contrar, somerii vor neglija sa plateasca aceste obligatii. Trezindu-se ca primesc de la angajatori indemnizatiile, vor crede ca  acestia le-au retinut obligatiile la stat (cum se procedeaza cand primesc leafa de la angajatori), chiar daca aceste indemnizatii brute de 75%  pe care le-am calculat si a rezultat ca vor fi substantial mai mari decat salariile nete dinainte de criza. Si chiar daca vor constientiza ca trebuie sa plateasca obligatiile la stat, vor fi incorecti cei mai multi dintre ei, presati de realitatea ca familiile lor sunt in dificultati financiare, riscand sau ignorand orice consecinta. In plus, prin mentinerea responsabilitatii angajatorului de a retine si a platii aceste obligatii la buget din indemnizatiile primite de somerii tehnici, nu se pierde legatura, recunoasterea rolului angajatilor in relatia cu angajatorii (chiar daca nu mai sunt salariatii acestora), incat angajatii sa revina la finalul crizei la locurile lor de munca.

 

2) Ordinul MEEMA nr 791/2020 sa fie revazut, incat sa acopere nu doar luna martie, ci toata perioada declarata stare de urgenta de statul roman.

 

OUG 32

OUG 33

 

Certificatele de Situație de Urgență (CSU)

 

Noi prevederi pentru sprijinirea IMM-urilor pe perioada stării de urgență comunicate de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri astăzi, 31 martie 2020:

 

„Guvernul a stabilit, prin OUG 32/26.03.2020 privind modificarea și completarea OUG 30/2020, că Certificatele de Situație de Urgență NU mai sunt necesare pentru obținerea șomajului tehnic pentru salariații angajatorilor care își reduc sau își întrerup activitatea ca urmare a efectelor epidemiei de SARS-CoV-2.

 

Șomajul tehnic va fi obținut în urma depunerii, de către angajator, prin poșta electronică, la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene, precum și a municipiului București, în raza cărora își au sediul social, o cerere semnată și datată de reprezentantul legal, însoțită de o declarație pe propria răspundere și de lista persoanelor care urmează să beneficieze de această indemnizație, asumată de reprezentantul legal al angajatorului.

 

De asemenea, tot pentru susținerea activității companiilor pe perioada crizei cauzate de coronavirus, a fost adoptată de Guvern Ordonanța de Urgență 33/26.03.20220 privind unele măsuri fiscale.

 

Potrivit acestui act normativ, prin Certificatul de Situații de Urgență (CSU), se constată, în baza declarațiilor pe propria răspundere a reprezentanților legali ai operatorilor economici, diminuarea veniturilor sau a încasărilor cu minimum 25% în luna martie 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie și februarie 2020 sau întreruperea parțială sau totală a activității ca efect al deciziilor emise de autoritățile publice competente pe perioada stării de urgență.”

 

 

 

POST TAGS:
Review overview
NO COMMENTS

POST A COMMENT