Managerul transformării digitale, o nouă profesie în industria mobilei
Facultatea de Design de Mobilier și Inginerie a Lemnului a organizat vineri, 22 octombrie, seminarul online intitulat „Transformarea digitală a companiei de mobilier definește o nouă profesie: Managerul transformării digitale”, eveniment care a promovat cursul de digitalizare produs de proiectul internațional DITRAMA, alături de exemple de bună practică în digitalizarea companiilor românești din industria mobilei, oferite de trei invitați speciali, celor 50 de participanți la seminar.
Reprezentantul Asociației Producătorilor de Mobilă din România a explicat, în timpul dezbaterii că, potrivit studiilor europene, doar 2% dintre IMM-urile din Uniunea Europeană folosesc tehnologii de fabricație și conducere a proceselor, de nivel avansat. Iar din datele estimative ale APMR, în jur de 10-15% din întreprinderile membre ale asociației au investit sau au început să investească în tehnologii avansate/digitalizare. Numărul de firme care au demarat acest proces este mic la nivel de sector, IMM-urile care îl compun aflându-se în stadii diferite: unele au doar website-uri sau folosesc social media, altele dețin deja sisteme integrate de management al întreprinderii, cu linii de producție complet automatizate. Și a enumerat beneficiile digitalizării:
►Competitivitate crescută a industriei mobilei pe diferite piețe prin:
- Mai buna gestionare a resurselor:
- Mai bună imagine a managementului cu privire la procesul de producție și costuri, prin aplicarea unor idei și modele specifice conceptului de întreprindere agilă și utilizarea unor aplicații software dedicate, care vizează fie doar anumite zone ale activității, fie întreaga activitate
- Control structurat și inovație de proces
- Creșterea vitezei de reacție a întreprinderii (și posibil a întregului lanț valoric) la modificările din piață (cerere, cultura clienților)
- Creșterea calității produselor și serviciilor și diminuarea erorilor
- Reducerea costurilor
- de la consumuri controlate prin folosirea de tehnologie „smart” la prototipuri și/sau simulare de proces și produs și 3D printing
- Îmbunătățirea proceselor prin identificarea zonelor care introduc întârzieri sau eficientizarea folosirii resurselor
- Utilizarea inteligenței artificiale pentru a regla procesele care presupun variabilitatea producției (fără a face rabat la calitate) și diminuarea timpilor morți
- Promovare extinsă, cunoașterea mai bună a pieței și monetizarea cunoștințelor (prin marketing online și analiza clienților, extindere pe piață – vânzări online, colaborare cu rețele profesionale și utilizarea de eco-sisteme digitale externe)
- Creșterea competitivității industriei mobilei pe piață muncii prin atragerea de forță de muncă bine pregătită, care în prezent preferă, poate, alte sectoare economice
- Creșterea salariilor în industria mobilei posibilă în urma reducerii altor costuri
- Creșterea interesului tinerilor pentru meseriile tradiționale transformate, o dată cu modificarea percepției în legătură cu posibilitățile de dezvoltare personală și creșterea satisfacției la locul de muncă
- Îmbunătățirea performanțelor angajaților
►Scăderea riscurilor asociate în mod tradițional cu aprovizionarea cu materii prime și mentenanța și a celor legate tradițional de protecția muncii în sector
►Diminuarea cantității de deșeuri și abordarea cu mai multă încredere a piețelor secundare de materii prime
►Colectarea și analiza unui volum mare de date permit standardizare crescută a proceselor esențiale, sustenabilitatea afacerii și partajarea datelor cu alți actori din economie pentru îmbunătățirea echipamentelor și platformelor
„Digitalizarea nu poate fi un scop în sine, ci reprezintă un instrument pentru a scoate maximum de beneficiu din date și din tehnologie. Nu este formula magică, în stare să ne scape de toate problemele. Organizarea și strategia proprie a afacerii sunt premise, nu rezultate ale digitalizării.” (Andreea Paraschiv, coordonator Departament Proiecte Europene, Asociația Producătorilor de Mobilă din România)
DESPRE MANAGERUL TRANSFORMĂRII DIGITALE
Acesta nu este un specialist executiv, ci un tip de manager care pune tehnologia și transformarea digitală în serviciul strategiilor generale de dezvoltare a afacerii. El activează în mediul companiei și, prin urmare, trebuie să cunoască logistica companiei, stimulii motivaționali și comportamentul adecvat, astfel încât schimbarea să aibă succes și, de asemenea, să reușească să depășească inevitabila rezistență internă.
21 de cursanți din România au fost certificați DITRAMA
Pentru a deveni manager de transformare digitală pentru industria mobilei, vă puteți înscrie gratuit la cursul online https://aula.ditrama.eu/register/
Obiectivele proiectului le găsiți pe ditrama.eu