Home / Industria Mobilei  / Industrii inteligente: cum creăm valoare adăugată în România

Industrii inteligente: cum creăm valoare adăugată în România

Confederația Patronală Concordia în parteneriat cu BCR au lansat în noiembrie 2023 o inițiativă amplă pentru a găsi soluții concrete menite să sporească productivitatea, complexitatea și competitivitatea economiei românești, într-un context marcat de tranziția la economia verde și digitală. Sub umbrela proiectului „Industrii Inteligente”, această inițiativă implică organizarea unei serii de dezbateri în diverse orașe din țară, cu scopul de a identifica măsuri relevante atât la nivel sectorial, cât și transversal. Aceste măsuri vizează promovarea adoptării noilor tehnologii pentru a spori competitivitatea și productivitatea companiilor din România, de la întreprinderile mici până la marile companii.

 

 

CONTEXT

 

În ultimele trei decenii, PIB-ul României a crescut de aproape 8 ori, ajungând la aproximativ 285 miliarde de euro în 2022. Totodată, țara noastră a înregistrat a doua cea mai rapidă convergență în UE de la aderare. În ciuda acestei creșteri, economia și societatea românească se confruntă cu o serie de provocări și caracteristici structurale care pun în pericol creșterea și bunăstarea pentru următoarele decenii. Productivitatea din economie, deși în creștere, înregistrează decalaje față de media europeană și față de economii comparabile, precum cele ale Cehiei, Ungariei sau Poloniei, mai ales în sectorul industrial, esențial pentru avansul tehnologic și pentru creșterea complexității economiei”, arată un studiu privind valoarea adăugată în economia țării noastre, realizat de Confederația Patronală CONCORDIA, care anul trecut a început discuțiile privind construirea unei viziuni alături de membri din 15 sectoare de activitate.

 

România se poate dezvolta prin intermediul industriilor inteligente

 

Proiectul Industrii Inteligente: cum creăm valoare adăugată în România a fost lansat la data de 15 noiembrie 2023, iar cel de-al doilea eveniment a avut loc la Brașov, la data de 30 mai 2024.

 

Nevoia de dialog cu factorul po­litic, o preocupare constantă în me­diul de business, a fost evocată de mai multe ori de către antreprenorii şi ban­cherii prezenţi la eveniment. Dis­cuţiile vin în contextul în care cele mai multe modificări fiscale, cu impact major în mediul de business, au fost luate de către guvern fără a ţine cont de sfaturile reprezentanţilor mediului de afaceri. Situaţia lipsei de dialog este veche, însă numai în ultima jumă­tate de an s-a decis cea mai mare creş­tere de taxe şi introducere de taxe noi din ultimii 30 de ani, iar, recent, Guver­nul României a decis creşterea salariului minim de la 3.300 de lei la 3.700 de lei brut, măsură care modifică grilele sa­lariale a peste 2 milioane de angajaţi, majoritatea din mediul privat.

 

„Am impresia că în discuţiile pe care noi le avem acolo, la nivel cen­tral, predictibilita­tea a devenit un cuvânt gol, deşi el nu este. Şi mediul de business resimte această lipsă de predictibilitate, că în loc să îţi consumi energia încercând să creşti valoarea adăugată, tu de fapt încerci să eviţi tot felul de meteo­riţi care vin din partea celor care ar trebui să te ajute“, a spus Radu Burnete, directorul executiv al Confe­deraţiei Patronale Concordia.

 

Concordia îşi propune să facă ceva ce alte organizaţii, parte din Business Europe, au reuşit să facă: să devină părţi active, nu numai în dialogul social, ci şi în construcţia strategiei economice a ţărilor respective.

 

„Concordia nu este o organizaţie de lobby care rezolvă probleme, deşi ne exprimăm opiniile destul de apăsat, dacă aţi observat în ultimii ani. Îşi doreşte să fie o organizaţie care să strângă împreună antreprenori, indiferent de capitalul pe care îl au, care îşi desfăşoară activitatea în România şi încearcă să facă din această ţară una mai bună şi mai prosperă. Concordia îşi desfăşoară activitatea sub steagul creării de prosperitate şi de viitor pentru această ţară. Trebuie să completăm lanţul acesta cum putem: cu investitori, cu anumite tipuri de energie poate, cu un anumit tip de politică fiscală pentru o industrie. Pe de altă parte, degeaba ai lanţul bun dacă nu ai pieţele de export.”(Sergiu Manea, vicepreședinte Concordia)

 

„Orice strategie care urmăreşte crearea de valoare adăugată în economie trebuie să pornească de la o analiză detaliată a întregului lanţ valoric, care să identifice verigile lipsă şi să găsescă soluţii eficiente pentru a le completa”, a explicat Radu Burnete ulterior dezbaterii de la Brașov, în cadrul emisiunii Industrii Inteligente, proiect realizat de ZF în parteneriat cu Confederația Patronală Concordia şi susținut de BCR.

 

„Pentru  a crea valoare adăugată este nevoie să analizăm întreg lanţul, să vedem ce lipseşte. Iar după ce identificăm aceste lipsuri, trebuie să ne întrebăm dacă avem capacitatea locală să dezvoltăm segmentul respectiv. Dacă răspunsul este da, atunci o să fie nevoie de un program de stat care să ajute acest lucru sau ca băncile să să uite mai mult către zona respectivă, să o finanţeze. Dacă răspunsul este nu, atunci trebuie să mergi peste companiile din afară, să le convingi să vină în România. Cred că am depăşit de mult etapa în care să spunem că România aşteaptă să vină investiţiile străine. Trebuie să fim mult mai deştepţi, să mergem noi şi să aducem anumite companii pe care ni le dorim. Deocamdată, România nu face lucrul acesta. Prin comparaţie, Ungaria, Polonia, Cehia, sunt ţări care se descurcă foarte bine din acest punct de vedere“.

 

Pe de altă parte, directorul Concordia consideră că exporturile sunt vitale pentru a valorifica pe deplin potenţialul lanţului valoric, permiţând produselor locale să ajungă pe pieţele internaţionale şi să genereze venituri substanţiale. Fără acces la pieţe externe, chiar şi cele mai eficiente lanţuri valorice riscă să rămână neutilizate, limitând astfel creşterea economică şi dezvoltarea sustenabilă.

 

„Trebuie să completăm lanţul ăsta cum putem: cu investitori străini, cu anumite tipuri de energie poate, cu un anumit tip de politică fiscală pentru o industrie. Pe de altă parte, degeaba ai lanţul bun dacă nu ai pieţele de export. Piaţa, de multe ori este mai importantă decât alte lucruri, pentru că dacă ai piaţa, celelalte lucruri vin uşor să completeze scenariul.”

 

Confederaţia Patronală Concordia, organizaţie care aduce împreună aproape 2.200 de firme cu capital românesc şi străin deopotrivă, cu peste 330.000 de angajaţi, îşi propune să aleagă 2-3 sectoare începând cu 2025, care au potenţial de a creşte valoarea adăugată, şi să înceapă să poarte discuţii cu companiile reprezentative cu scopul de indentifica soluţii prin care acestea pot fi ajutate la modul concret pentru a se putea dezvolta.

 

În acelaşi timp însă, Radu Burnete este de părere că fiecare sector mare din business are nevoie de o voce comună, de reprezentare, pentru a adresa problemele specifice cu care antreprenorii se confruntă. Această reprezentare este esenţială pentru a asigura că interesele şi provocările fiecărui sector sunt auzite şi luate în considerare la nivel legislativ şi decizional.

 

„Printr-o colaborare strânsă şi o comunicare eficientă, antreprenorii pot identifica soluţii comune, influenţa politici publice favorabile şi crea un mediu de afaceri mai robust. Mi-aş dori să văd un pic mai multă efervescenţă de idei, pentru că economia românească, cel puţin aşa cum o văd eu, şi cum o vedem noi, la Concordia, e într-un episod de efervescenţă. Se întâmplă foarte multe lucruri bune în economia noastră. Nişte rotiţe încep să se mişte“.

 

Confederaţia Patronală Concordia este membră în BusinessEurope cea mai mare organizaţie patronală europeană, care acţionează ca o voce comună pentru mediul de afaceri european, având rolul de a influenţa politicile şi deciziile la nivelul Uniunii Europene în favoarea companiilor şi economiei.

 

În plus, începând din toamna acestui an, Concordia îşi va deschide un birou la Bruxelles, cu scopul de a fi mai aproape de zona în care se discută şi se iau deciziile care influenţează legislaţia europeană şi politica Uniunii Europene.

 

„O să ne deschidem un birou în Bruxelles, în toamnă, luând drept exemplu organizaţii similare din Europa. Polonezii au un birou cu 20 de oameni la Bruxelles, şi îşi cunosc toţi europarlamentarii, mediul de afaceri din România nu. Încercăm să umplem şi golul ăsta, pentru că multe directive înainte să ajungă să fie implementate sunt negociate acolo şi e un loc în care să te duci să spui ce opinie ai, să încerci să mai reglezi un lucru pentru România. Cred că dacă acum 15 ani, când am aderat, economia noastră era cumva marginală Europei, acum nu mai este. Ce se întâmplă astăzi în Europa ne afectează de multe ori mai mult decât ce se întâmplă astăzi în România, dacă piaţa unică funcţionează sau nu, dacă Europa e competitivă versus America sau China sau nu“.

 

Organizaţia  a aderat şi la o alianţă a confederaţiilor din Europa Centrală şi de Est, din dorinţa de a înțelege mai bine care sunt principalele probleme în regiune.

 

 

Urmărește dezbaterile AICI

 

Citește și Cum creăm valoare adăugată în România

 

 

Review overview
NO COMMENTS

POST A COMMENT