Femei care au făcut istorie în designul de mobilier
EILEEN GRAY
Eileen Gray a fost arhitect și designer de mobilier cu o carieră faimoasă și extrem de influentă în secolul al XX-lea. Cele mai cunoscute trei proiecte ale sale au fost masa laterală reglabilă de crom (1927), scaunul Bibendum în formă de anvelopă (1929), inspirat de Omul Michelin, și vila modernistă E.1027 de pe Coasta de Azur, care se presupune că a fost construită pentru ea și iubitul ei de origine română, Jean Badovici, arhitectul care a editat importanta revistă franceză de arhitectură avangardistă L’Architecture Vivante. Născută în Irlanda, Eileen Gray a fost printre primele femei care au absolvit Școala de Arte Plastice Slade din Londra. Stilul ei inconfundabil contopește sensibilitatea indulgentă a designului de interior Art Deco cu liniile elegante ale Modernismului.
FLORENCE KNOLL BASSETT
Cu toate că piesele ei de mobilier sunt omniprezente, Florence Knoll Bassett nu s-a considerat niciodată, cu adevărat, designer de mobilier. A fondat Knoll Associates împreună cu soțul ei, Hans. După ce acesta a murit într-un accident de mașină, în 1955, Florence a preluat compania și a ajutat-o să ajungă în prim-planul Modernismului american prin realizarea unor colecții create de Harry Bertoia, Eero Saarinen, George Nakashima, Alexander Gerrared și nenumărați alți maeștri de design de la mijlocul secolului.
ANNA CASTELLI FERRIERI
Anna Castelli Ferrieri a fost arhitect și designer industrial italian. Este cunoscută pentru pionieratul în utilizarea materialelor plastice în designul de mobilier. A proiectat obiecte de mobilier colorate, din mase plastice pentru Kartell, compania italiană de mobilier contemporan înființată de soțul ei în 1949. S-a spus despre ea că a fost “geniul mobilei suprapuse”, ea proiectând scaunele de plastic care, după folosire, se strâng și se așază în stivă.
CHARLOTTE PERRIAND
Chiar dacă, inițial, nu a fost acceptată să lucreze la studioul lui Le Corbussier, insistenta Charlotte Perriand a fost, în cele din urmă, angajată, în anul 1927. Împreună cu Le Courbousier și Pierre Jeanneret și-a început cariera modest, cu proiectarea a 3 scaune (două pentru dormit și unul pentru conversație). A continuat să dezvolte o filozofie populistă și egalitară în designul de mobilier și a devenit unul din cei mai prolifici designeri din Franța secolului al XX-lea.
GRETA MAGNUSSON GROSSMAN
Greta Magnusson Grossman a devenit prima femeie care a primit un premiu pentru design de mobilier de la Societatea Suedeză de Design Industrial, după ce a proiectat un pătuț de copil pentru Prințesa Brigitta a Suediei. Ea s-a mutat în 1940 la Los Angeles, unde creațiile sale simple și elegante au făcut-o populară printre vedetele hollywoodiene, precum Greta Garbo și Joan Fontaine. A fost cunoscută pentru inovativa veioză Cobra, creată în 1950.
GAE AULENTI
Născută într-un mic orășel de lângă Trieste, Gae Aulenti este cunoscută ca fiind arhitectul care, la mijlocul anilor 1980, a transformat o gară într-un muzeu de artă, Musée d’Orsay din Paris. Pe lângă activitatea sa pentru interioarele muzeelor din Veneția, Barcelona și San Francisco, ea a proiectat magazinele Adrienne Vittadini și iconica măsuță de cafea din sticlă pe roți.
ADRIANA HOYOS
Un designer de talie internațională, complet, cu un portofoliu impresionant, Adriana Hoyos este un pionier prin stilul său unic, prezent atât la capitolul design interior cât și la cel al colecțiilor de mobilă. Rădăcinile latin americane i-au influențat opera, dar călătoriile în jurul lumii și contactul cu trendurile, lifestyle-ul și cultura internațională i-au conferit o perspectivă universală.
Înscrie-te la cea de-a de a XV-a ediție a Concursului Național de Design de Mobilier organizat de Asociația Producătorilor de Mobilă din România, în parteneriat cu ROMEXPO, Universitatea de Arhitectură și Urbanism ION MINCU București (UAUIM) – Facultatea de Arhitectură de Interior, Universitatea TRANSILVANIA Brașov – Facultatea de Ingineria Lemnului, Societatea Designerilor Profesioniști din România (SDPR) și societăți membre APMR s-a lansat la 1 martie 2017. Tema concursului este „Mic mobilier”, iar evenimentul își propune facilitarea legăturii între producătorii de mobilă și arhitecți sau designeri de mobilier. De asemenea, se încearcă apropierea dintre școală și industrie, astfel că sunt așteptați să se înscrie la concurs elevi și studenți care urmează cursuri de specialitate în design și în domeniul industriei mobilei.