Direct de la Salone del Mobile.Milano, 5 mari tendințe care vor influența designul interior al anului 2026
De la finisaje metalice tip oglindă până la fluiditate organică, iată cum s-a conturat designul interior al anului 2026 la Milan Design Week 2025.
Milan Design Week continuă să surprindă și să inspire, rămânând o experiență complexă, compusă din trei direcții principale: lansarea noilor colecții de la unele dintre cele mai prestigioase branduri de design interior din lume; instalațiile scenografice ale companiilor care aspiră, uneori cu o ușoară notă de oportunism, să absoarbă din carisma designului milanez; și, poate cea mai captivantă parte, explorarea tendințelor emergente și a vocilor creative aflate la început de drum. Evenimentul din aprilie de la Milano este, fără îndoială, vitrina anuală a celor mai creative minți din domeniu.
Să găsești tendințe comune într-un festival de idei atât de eclectic nu e mereu ușor, dar tocmai în asta constă distracția. Iată cinci direcții de remarcat, care vor influența, cu siguranță, designul interior al anului 2026.
ERA ARGINTIE
Finisajele metalice reci – de tip crom, aluminiu și suprafețe oglindite – s-au conturat ca material definitoriu al ediției. Pe tot parcursul expozițiilor din oraș, designerii au explorat relația dintre lejeritate și soliditate, precum și potențialul metalului de a aduce mișcare, dinamism și profunzime în spațiile interioare prin jocul de reflexii. Cea mai spectaculoasă expresie a acestei tendințe a apărut la Nilufar Depot, unde fondatoarea Nina Yashar, împreună cu Fosbury Architecture au transformat atriumul central într-o instalație reflectantă intitulată Silver Lining, marcând 10 ani de existență ai galeriei. Lucrări semnate de designeri precum Gio Ponti și Supaform au fost prezentate în finisaje metalice, înconjurate de un gard din aluminiu tip oglindă și așezate pe un covor shag burgundy intens – un contrapunct vizual sofisticat pentru materialele reci și elegante expuse. Cu trimiteri evidente la limbajul estetic al anilor ’70, instalația a fost o celebrare îndrăzneață și imersivă a metalului. Și, trebuie spus, una extrem de glam. S-au încălțat chiar și protecții de pantofi pentru a păși înăuntru. La Alcova, tema argintie a continuat cu corpurile de iluminat ubique ale lui Hiroto Yoshizoe, realizate în colaborare cu Arakawa Grip. Practica lui Yoshizoe, cu sediul la Tokyo, este cunoscută pentru modul în care utilizează reflexia și suspendarea pentru a reda traiectoria luminii, metalul fiind un suport perfect în acest sens. Tot la Alcova, studioul parizian Waiting for Ideas a prezentat Self Reflection, un scaun realizat din aluminiu și nichel, care abordează tema direct prin materialitate și prin numele său. Chiar și târgul principal, cunoscut pentru selecția sa mai puțin avangardistă, a reflectat această tendință. Un punct culminant a fost standul Galotti & Radice, unde pereții din aluminiu periat au fost acompaniați de piese remarcabile, precum mesele de cafea Mirage semnate de Studiopepe, dovezi clare că finisajele argintii anunță o nouă formă de lux, mai profundă.
TRANSPARENȚĂ STRĂLUCITOARE
S-a observat o explorare tot mai intensă a interacțiunii dintre culoare vibrantă și transparență, cu materiale precum sticla și acrilul utilizate pentru a aduce spațiilor luminozitate și prospețime. Această abordare oferă o extensie interesantă a temei reflectivității și oglindirii, văzută și în Silver Lining. Studioul Draga & Aurel din Como a fost un exemplu elocvent, prin corpurile de iluminat suspendate Phebe și bufetul Cadre, prezentate în cadrul Rossana Orlandi Gallery. Parte a colecției Transparency Matters, aceste piese sunt minimalist-futuriste, cu accente de pop art, și reflectă ingeniozitatea cuplului în manipularea luminii și culorii prin rășină și acril. Hermès a integrat și el această temă în prezentarea de la La Pelota – o expoziție mereu printre cele mai așteptate și mai aglomerate. În cadrul acesteia, cutii suspendate albe proiectau halouri colorate pe podea, creând o interacțiune eterică între transparență și lumină. Piesa de rezistență a fost Pivot d’Hermès, o măsuță laterală din sticlă lăcuită, realizată de designerul londonez Tomás Alonso – o expresie a angajamentului Hermès față de materialitate și formă. La Alcova, colecția Vista de corpuri de iluminat din sticlă, semnată de Kickie Chudikova și Klove Studio, a completat perfect această tendință. Prezentată în cadrul Shakti Design Residency, seria a demonstrat cum materialele translucide pot fi folosite pentru a crea efecte dinamice și colorate, aducând profunzime și energie spațiilor interioare.
CONSTRUCȚII FLUIDE
Un fir roșu al săptămânii a fost căutarea mișcării în design. Tema fluidității a răsunat în numeroase expoziții, cu forme inspirate din natură care au infuzat obiectele cu o estetică organică, vie. Piesele sculpturale Freedom Vessels ale studioului Rive Roshan, expuse la Galleria Rossana Orlandi poartă nume precum „Whirl”, „Turn”, „Rise” sau „Spin” și prezintă nuanțe aplicate manual, care dansează pe suprafețele lor, evocând mișcarea naturală a elementelor. Pe o notă similară, Cecilia Garcia Galofre a prezentat Fusion Bath pentru Konqrit – o cadă freestanding din beton armat cu fibră de sticlă. Contururile fluide și estetica inspirată de natură transformă un obiect funcțional într-o piesă sculpturală, ce reflectă armonia dintre formă și mediu. La Nilufar Depot, Martino Gamper a continuat explorarea mișcării printr-o serie de covoare cu modele dinamice, ce par să se miște și să curgă. În completare, măsuța Savage Heart semnată de Irene Goldberg, cu suprafața sa ondulată și organică, a adus o nouă dimensiune spațiului static. La Alcova, mișcarea a fost interpretată arhitectural de Lemon, printr-un design de masă cu picioare evazate și striate, ce părea în mișcare chiar și în repaus – un gest subtil, dar puternic, ce a confirmat fascinația colectivă pentru flux și formă.
FORME ARHITECTURALE
Această tendință nu este neapărat nouă, dar a fost atât de prezentă încât nu a putut fi ignorată. Numeroși designeri au prezentat piese care evocă structura și estetica arhitecturală. Un punct de atracție a fost colecția FIVE x SEVEN semnată BUDDE, prezentată la Galleria Rossana Orlandi. Seria valorifică resturile de marmură pentru a crea piese unicat – de la console la mese – fiecare integrând șapte tipuri diferite de marmură, selectate pentru a pune în valoare un melanj sofisticat de culori și texturi. Formele arcuite și liniaritatea pieselor aduc un aer profund arhitectural. În zona iluminatului, la Villa Borsani din Alcova, Yamagiwa a prezentat seria Taliesin, inspirată din arhiva lui Frank Lloyd Wright. Lămpile sculpturale, construite din cutii luminoase din lemn, au fost realizate împreună cu artizani japonezi – un omagiu adus principiilor de design atemporale ale lui Wright. La Villa Bagatti Valsecchi, Maqstone a prezentat o colecție de mobilier de exterior care s-a jucat cu proporțiile într-o manieră monumentală și totodată rafinată. Aceste forme, masive dar minimaliste, reflectă clar influența arhitecturală asupra designului contemporan.
SEDUCȚIE CINEMATOGRAFICĂ
Poate cea mai captivantă dintre tendințele observate rămâne ceea ce s-ar putea numi seducție cinematografică, o abordare care privilegiază atmosfera, scenografia bogată și straturile narative, evocând farmecul platourilor de film clasice. Povestea și narativul au fost esențiale în cele mai captivante instalații din oraș. Dimore nu dezamăgește niciodată, iar anul acesta a colaborat cu brandul de lux Loro Piana pentru La Prima Notte di Quiete, o instalație prezentată la sediul Cortile della Seta. Experiența multisenzorială te purta într-un cinema vintage, cu draperii roșii catifelate și covoare cu imprimeu leopard, ca apoi să descoperi o recreare meticuloasă a unui apartament sofisticat din anii ’70–’80, decorat cu mobilier Dimoremilano, îmbrăcat în țesături Loro Piana. „Spectacolul” dura patru minute și chiar reușea să transporte privitorul într-o altă lume. Tot la Nilufar Depot, expoziția Repertorio (curatoriată tot de Nina Yashar, ca și Silver Lining) a continuat această estetică, cu lucrări semnate de Christian Pellizzari și Shlomo Harush, expuse în decoruri de capodopere vintage. Instalațiile au explorat lumina și umbra într-un mod ce evocă estetica cinematografică a filmului noir. În final, merită menționată instalația Larei Bohinc, cu noua sa colecție de scaune realizate în colaborare cu Maison Phelippeau. Designurile voluptuoase, rotunjite, învelite în bouclé luxuriant, emiteau o senzualitate aparte – iar punerea în scenă a fost captivantă, cu drapaje dramatice și culori saturate.
Tendințele remarcate anul acesta la Milan Design Week par profunde, cu impact de durată. Creativitatea autentică nu urmează tendințele, o recreează.
Sursa: livingetc.com
Articole despre designul interior al anului 2026 AICI