Designul de interior pentru anul 2025, previzionat de WGSN
De la „tehnologia discretă” la „designul senzorial”, să aruncăm o privire mai atentă asupra unora dintre inovațiile care ar putea defini locuințele în anii viitori.
Șocul pandemiei a indus o schimbare seismică a modului în care ne trăim viața, oferindu-ne suficient timp pentru a reevalua atât spațiul cât și modul în care trăim. Acest lucru a dus la schimbări semnificative în ceea ce doresc consumatorii, atât de la forma cât și de la funcțiile locuinței. Într-o perioadă de incertitudine economică și existențială, volumul Home Lifestyles 2025 al WGSN prezice o durată de inovație necesară pe măsură ce continuăm să „facem mai mult și să ne așteptăm la și mai mult de la spațiile în care trăim”. Organizat în jurul dorinței tot mai mari a consumatorilor de a trăi într-un anumit mod, de a lucra dinamic, dar și de a se odihni mai bine, raportul atotcuprinzător are o mulțime de sfaturi pentru designerii care doresc să rămână la curent cu noutățile. Iată o privire mai atentă asupra unora dintre tendințele de design emergente care ar putea deveni un lucru obișnuit până în 2025.
Ascensiunea tehnologiei discrete
Tehnologia a fost un colac de salvare crucial în timpul pandemiei. Dar, pe măsură ce casele au devenit mai inteligente, au devenit și mai aglomerate. O soluție inedită de consum pe care echipa de tehnologie WGSN o vede este trecerea la un design discret, care vede gadgeturile renunțând la strălucirea elegantă în favoarea unei estetici care să se poată îmbina cu decorul.
„Interfețele de utilizator pentru produsele tech de acasă trec de la interacțiunile bazate pe ecran la un control mai intuitiv care respectă principiile tehnologiei calme”, spune Lisa Yong, directorul WGSN pentru tehnologia de consum.
În plus față de estetica tradițională a tehnologiei, cele mai bune dintre aceste elemente proiectate discret vor prelua, de asemenea, funcții suplimentare deghizate în vederea adevăratului scop. Raportul WGSN dă ca exemplu Savannah, un dispozitiv de securitate, care imită jucăriile minimaliste și ramele de fotografii Twelve South, care oferă încărcare wireless. Pe partea de mobilier, WGSN anticipează că viitorii consumatori vor putea să se orienteze spre birouri cu ecrane OLED integrate care devin invizibile atunci când sunt oprite.
Mobilierul ocazional confortabil, în prim-plan
După acești ani, în care mulți au renunțat la hainele pentru office pentru o garderobă mult mai confortabilă, semnele indică faptul că alegerile noastre în materie de mobilier merg, de asemenea, către casual și confort. Șeful de interioare al WGSN, Gemma Riberti, menționează husele șic ca o modalitate la modă de a adăuga un pic de simplitate blândă.
Din punct de vedere estetic, „rotund și plin este încă relevant, dar începe să capete un aspect mai relaxat, casual și viu, mai degrabă decât având netezimea corectă care pare redată digital”, spune Riberti. „Fotoliile, șezlongurile, pufurile tapițate sunt elemente cheie care vor rămâne în centrul atenției în următorii câțiva ani, ca mobilier care să ne ofere o îmbrățișare și un loc de refugiu binevenit.”
Designul senzorial
Legat de necesitatea unui mobilier confortabil, conceptul de casă senzorială va fi bine primit în anii următori. Consumatorii încep să ia în considerație legătura între un parfum și un anumit spațiu, se gândesc la toate, de la tablete de parfum bine plasate în dulapuri până la Piro, robotul de difuzare a mirosurilor.
Dar mirosul nu este singurul simț care trebuie proiectat în jur: accentul pe atingere și simțul tactil ar putea schimba radical modul în care se simt casele noastre.
„Iată o oportunitate minunată de a aborda designul senzorial, încă de la început, cu pereți, podele și suprafețe mari care „ating” mai multe simțuri. Acest lucru înseamnă materiale vizuale vibrante care arată textura și încântă vârfurile degetelor”, spune Lisa White, directorul creativ al WGSN. „Lemnul, cu siguranță îndeplinește acest criteriu, precum și lemnul sablat cu inele vizuale și tactile și poate aduce un parfum subtil într-o cameră, sau sticla cu linii care oferă jocuri vizuale de transparență și textură.”
Spațiile exterioare vor deveni și mai pline de facilități
Spațiul exterior și-a dobândit o nouă valoare în era distanțării sociale și a restricțiilor de călătorie, iar pentru a vedea cum această reconectare cu mediul natural a influențat preferințele noastre de design, nu trebuie sa căutăm prea departe.
Deși gătitul și servitul meselor pot fi, în continuare, utilizările evidente ale spațiilor exterioare, ele sunt departe de a fi singurele preocupări ale consumatorilor în afara casei. Căzile de baie și dușurile exterioare aduc wellness-ul în aer liber, iar popularitatea crescândă a pergolelor sugerează că ospitalitatea în aer liber este în trend. Se pare că dorința noastră de confort nu este limitată doar la cei patru pereți ai casei.
„În general, textilele pentru exterior sunt în creștere, cu covoare și materiale performante care aduc un sentiment de confort în aer liber, având rezultate bune”, remarcă White. „Consumatorii doresc să aducă mai mult confort în afara casei, precum și o mai mare înțelegere a stilului lor de viață.”
Revenirea reparațiilor
Nu este nicio surpriză faptul că sustenabilitatea este cuvântul de ordine și consumatorii caută modalități de a obține mai mult de la elementele casei lor fără a-și sacrifica stilul de viață. Raportul WGSN susține o creștere a valorii „inițiativelor care încurajează revânzarea și repararea de îmbrăcăminte, interioare și tehnologie” în anii următori. Lumea design-ului deja observă acest lucru prin disponibilitatea și accentul sporit pus pe folosirea mobilei second-hand, dar conceptul de design sustenabil s-ar putea extinde curând și la produsele și serviciile menite să prelungească durata de viață a diverselor bunuri pentru casă.
Designul empatic prinde avânt
Cu o estimare ONU care prezice că una din șase persoane, la nivel global, va avea vârsta de 65 de ani până în 2050, așteptați-vă la mai mult design care să se potrivească schimbărilor fizice și cognitive asociate cu înaintarea în vârstă – de la ambalaje de mobilier mai ușor de deschis până la aparate de bucătărie mai accesibile.
Pe lângă îmbătrânire, în anii viitori se vor depune eforturi sporite din partea brandurilor și designerilor pentru a răspunde direct nevoilor celor cu dizabilități senzoriale, cognitive, fizice sau de dezvoltare.
Spații de lucru flexibile
Chiar dacă multe companii își cheamă angajații înapoi la birou, este clar că munca de la distanță va rămâne o parte importantă a modului în care lucrăm. Birourile improvizate nu mai sunt suficiente pentru angajații care lucrează de acasă, iar aceștia își doresc un spațiu de lucru mai stabil și mai confortabil. Acest lucru, la rândul său, implică nevoia de a face mai multe lucruri în aceeași locuință. Produsele care permit o utilizare multifuncțională și îmbunătățesc productivitatea vor continua să fie importante în anii următori, de la rafturi care se pot transforma în birouri până la textile și accesorii de perete care pot împărți o cameră în mai multe zone de utilizare, absorbind în același timp zgomotul pentru a spori concentrarea.
În ceea ce privește designul de interior, WGSN prevede că trendul planului deschis va pierde teren pe măsură ce casele vor îndeplini mai multe funcții. Se preconizează o revenire la planurile cu încăperi separate, care delimitează mai clar scopul fiecărei zone din casă.
Culoarea anului 2025 este…
Raportul WGSN include și o selecție de culori semnificative pentru cele patru teme ale raportului, pentru că nu există nicio analiză de tendințe completă fără a lua în considerație culorile care definesc spiritul epocii. Tema Live Intentionally subliniază nuanțe de verde natural, de la Sea Kelp (alga brună) la Deep Emerald (smarald profund), și culori pământii, cum ar fi teracota și argila italiană. Work Dynamically se concentrează pe culori neutre calde de cretă, lapte de ovăz și gri. Pastelurile definesc tema Rest Restoratively, cu Mellow Peach (piersică moale), Fresh Mint (menta proaspătă), Gentle Lavender (lavanda blândă) și Glacial Blue (albastru glaciar). Paleta Play Immersively reprezintă îmbinarea spațiilor fizice și digitale și este luminoasă și îndrăzneață, cu culori precum Cyber Lime (lămâie cibernetică) și Pink Flash (fulger roz) cu saturație ridicată.
NR: WGSN este o companie britanică de prognoză a tendințelor.
Sursa: architecturaldigest.com