Crossroads ICFF 2023: „spațiu și oxigen” la Centrul Javits New York
La răscrucea dintre „acasă” și „marele necunoscut”, între tinerii designeri în ascensiune și studiourile consacrate, între târgul de mobilier ICFF și Wanted Design se află Crossroads, o expoziție concepută de David Rockwell de la Rockwell Group în colaborare cu Pei-Ru Keh, editorul US al revistei Wallpaper.
Denumită formal „La răscrucea designului american: o celebrare a celor deja consacrați și a celor aflați în ascensiune”, expoziția a prezentat lucrări ale unor studiouri americane, inclusiv nume bine-cunoscute precum designerul de obiecte de iluminat David Weeks, dar și proaspeți absolvenți, precum Alexis Tingey și Marfa Lumber Club, un grup de adolescente care produc scaune din lemn în Texas.
Decizia de a juxtapune creația tinerilor designeri cu a celor recunoscuți, considerându-i ca „parteneri” și „contributori”, părea potrivită pentru o expoziție care să ofere, așa cum spune Rockwell, atât „spațiu și oxigen”, cât și „o anumită percepție a divizării”, a experienței ample care este Javits Center la sfârșitul lunii mai. Acest contrast este, de asemenea, în opinia lui Rockwell și a lui Keh, singurul mod de a surprinde particularitățile designului american.
„Suntem într-o țară profund divizată”, spune Rockwell, „dar există un sentiment american de optimism”. Acest optimism, cu accentul extrem de american pus pe dinamism constant dar și pe individualitate, face parte din ceea ce a umplut expoziția care a ocupat locul centrul al Centrului Javits ICFF cu un spațiu surprinzător de aerisit, larg și ușor de parcurs.
„Îmi place ideea că există loc pentru toată lumea în designul american”, spune Keh. Ea îl compară pe tânărul designer Liam Lee, ale cărui practici sunt „bazate pe artă”, cu Bari Ziperstein, care produce atât lucrări comerciale cât și bazate pe artă și spune că „observarea acestor sinergii” face ca lucrul la acest proiect să fie atât de satisfăcător. „Interiorul domestic și marea natură”, completează ea.
Interiorul domestic devine aici un colțișor intim, tapetat cu modele de la Superflower și prezentând o remarcabilă lampă de la Coil + Drift, așezată lângă o oglindă îngustă și sinuoasă de la Bower Studios. Ca parte a programului curatorial, un aparat de iluminat David Weeks atârnă deasupra unei mese de la Fort Standard. Ancorând expoziția, o platformă lungă cu un fundal care evocă cerul deșertului American, susține mai multe obiecte așezate unul lângă altul. Acest lucru creează ceea ce Keh numește „o arcă narativă” a designului american, concentrându-se pe textura fizică, precum scaunul lui Liam Lee, deosebit de atrăgător și fantasmagoric, realizat prin împletirea cu acul; textura vizuală – micile măsuțe pline de stil de la Bzippy; accentul pe material – o sculptură mică și frumoasă de la creatoarele din spatele brandului Ladies & Gentlemen; și prezența profund simțită a creației hand-made, precum vasele modelate de Bradley L Bowers și vazele de sticlă ale lui Sophie Lou Jacobson.
Această relație iterativă între procesele de producție, cei nou veniți și veteranii consacrați, între mână și mașină și o varietate de dimensiuni, au făcut parte din ceea ce curatorii au considerat ca fiind următorul pas nu doar în designul american, ci și în evoluția ICFF și a Wanted Design.
Sursa: wallpaper.com