Cele 5 noi tendințe ale țesăturilor care guvernează interioarele, potrivit specialiștilor
Atât designerii, cât și consumatorii acordă prioritate confortului, bunăstării și unei doze sănătoase de evadare din cotidian. Mai există un motiv pentru care simți o mare atracție către canapeaua ta. Nu doar acele perne confortabile de pluș o fac atât de atrăgătoare, ci și țesătura cu care este tapițată.
Confortul și utilitatea sunt întotdeauna importante la alegerea suprafețelelor textile ale mobilierului, dar mai există și alți factori care influențează acum alegerile oamenilor. Originea și impactul materialelor asupra mediului devin la fel de importante pentru consumatori.
„Cred că din cauza lipsei de interacțiune tactilă, toată lumea a avut de suferit în ultimii doi ani; am devenit mai conștienți de ceea ce pot face textilele pentru atmosferă și bunăstare într-un cadru interior”, spune Stine Find Osther, vicepreședintele responsabil de design la Kvadrat.
Pentru a avea o idee despre noutățile din lumea tendințelor în materie de țesături, citiți opiniile unor profesioniști din domeniu, respectiv ale lui Find Osther și ale colegei ei de la Kvadrat, Charlotte Bastholm Skjold, vicepreședintele responsabil de produse al companiei, ale designerului de interior Laurence Carr, ale Svenjei Diekmann, șefa departamentului de design la Hem și ale Stephaniei Ogé, print designer (n.trad. designer de imprimeuri) și fondatoarea Sogé Decor.
Pofta de confort
Cu toții avem nevoie, uneori, de o îmbrățișare caldă, chiar și din partea mobilierului de acasă. „Vedem textile confortabile și voluminoase, cum ar fi un buclé de lână sau un velur moale din bumbac – câte ceva bun de îmbrățișat ore în șir”, spune Diekmann. „Tendința către textile cu volum, tip buclé, subliniază confortul și o senzație de intimitate și căldură. Vedem, în continuare, materiale naturale, inclusiv bumbac, in și lână, textile groase țesute și carouri în relief, mai ales în nuanțe de bej.”
Diekmann spune că marea revenire în modă a velurului este determinată de aprecierea atingerii sale moi, catifelate și a compoziției durabile din bumbac 100%, dar și a subtiltății dungilor monocromatice. „Texturile, în general, mai adaugă un strat de percepție tactilă și vizuală interioarelor, dându-le individualitate și personalitate”, adaugă ea.
Țesături sănătoase
Dincolo de estetică sau confort, starea de bine este un factor din ce în ce mai important în alegerea țesăturilor. „Alegerea pentru sănătate este primordială, în mare parte din cauza pandemiei”, spune Carr. „Consumatorii acordă o mare prioritate vieții și interioarelor sănătoase, alegând țesături naturale și regenerabile, în locul celor procesate, care au ingrediente discutabile, care poluează mediul.”
Țesăturile cu performanțe speciale (rezistente la murdărire, pătare etc), țesăturile tratate chimic, materialele sintetice și orice finisaje care emit COV-uri (n.trad. compuși organici volatili) devin rapid relicve ale trecutului. „Cererea este din ce în ce mai mare în favoarea materialelor prietenoase cu mediul înconjurător, cu certificări transparente, cum ar fi SFC, FSC, GOTS și altele”, spune Carr. Pe lângă fibrele celulozice TENCEL de proveniență naturală, ea spune că a existat o revenire a textilelor „nobile” care pun în valoare artizanatul tradițional, cum ar fi inul 100% natural, lâna și bumbacul colorate cu vopseluri naturale, pe bază de apă sau vegetale.
Toată lumea este de acord că țesăturile durabile sunt pe cale de a ajunge în vogă. „Se pare că a trecut vremea textilelor sintetice, care arată adesea simple și lipsite de textură și culoare și, în plus, sunt dăunătoare pentru mediu”, spune Diekmann. „E la modă printre producători trecerea la fibre reciclate din plastic provenind din post producție, post consum sau recuperat din oceane. Totuși, cred că designerii de interior ar prefera să aleagă o țesătură groasă și curată (n.trad. aici „curat” semnifică „care nu afectează și nu va afecta mediul”), făcută din materiale organice.”
Alternative creative
Multe mărci de textile inovează în încercarea lor de a evita materialele dăunătoare. „Căutarea de materiale circulare, regenerabile, biodegradabile de ultimă generație, este foarte importantă pentru mine”, spune Carr. „Companiile fac eforturi nu doar să reevalueze sursele materialelor lor, ci și să găsească modalități de îmbunătățire a durabilității din chiar procesul de producție, cum ar fi utilizarea ciclurilor în circuit închis pentru a reutiliza apa sau inițiative care protejează și hrănesc ecosistemele și societățile de unde provin sau unde sunt fabricate materialele.”
Supreen, un nou material textil de mare performanță (n.trad. rezistent la murdărire, pătare, utilizare intensă etc), moale la atingere, folosește o tehnologie de țesere de ultimă oră și un amestec patentat de silicon, încorporat în fibră, pentru a crea o barieră lichidă de protecție. Pielea tăbăcită cu materiale vegetale este din ce în ce mai căutată. Lansarea din noiembrie a primei ediții a Săptămânii de design interior vegan, o manifestare care se dorește a fi organizată de acum încolo anual, este un indiciu clar pentru căutarea alternativelor la piele, semn că americanii încep să se ferească de piele naturală și alte produse de origine animală.
Tactilitatea în Tech
Aprecierea anumitor tipuri de țesături depășește folosirea lor la tapițarea mobilierului, la perne, draperii și covoare și se extinde și la dispozitivele din domeniul tehnologiei. „Vedem că partenerii noștri din industrie aplică materiale textile pe produse, ca de exemplu pe difuzoare”, spune Bastholm Skjold. „Textilele au capacitatea de a umaniza și de a adăuga tactilitate într-o perioadă în care suntem conduși vizual într-un univers digital.” Difuzorul Bang & Olufsen A9, de exemplu, se prezintă în șapte variante de acoperire, cu huse fixe din amestecuri speciale de lână produse de Kvadrat, eliminând nevoia de a sacrifica estetica interiorului de dragul unui sunet bun.
Evadarea imprimată
Print-designer-ul Ogé observă cum consumatorii devin din ce în ce mai îndrăzneți în alegerea imprimeurilor și nu se feresc de culoare. „De când lucrează și locuiesc mai mult acasă, au avut timp să mediteze la spațiile lor și să viseze la destinații turistice globale”, spune ea. „Imprimeurile au devenit o formă de evadare, aflându-te în propriul spațiu.”
Ogé adaugă că mulți oameni se îndepărtează de paletele cu tonuri neutre și aduc mai multă căldură în spațiile lor prin nuanțe de bijuterii, tonuri aurii și culori ruginii. Natura, pe care am văzut-o dominând tendințele de design în ultimii doi ani, este la fel de puternică ca întotdeauna. „Pe măsură ce tânjim după evadare, ideea de a aduce exteriorul în interior a devenit o temă centrală”, spune ea. „Aș numi-o „Nature’s Way” (calea naturii) – imprimeuri cu flori și frunze într-o paletă de culori îndrăznețe.”
Diekmann a observat, de asemenea, o preferință către mai multă culoare. „Am observat mai mult interes în jurul culorilor calde, cum ar fi tonurile de bej și cele naturale, precum verdele cald și teracota, cu stropi de culori pozitive și energice.” Un exemplu în acest sens, spune ea, este noua colecție Monster a lui Hem, o colaborare cu artistul și ilustratorul suedez Siri Carlén, care inserează o mulțime de nuanțe vibrante în păturile sale de mohair și covoarele din lână înnodate manual. „Cred că este o adevarată piesă de artă. Combină măiestria și unicitatea, designul excelent, materialele naturale și confortul pentru un interior bine gândit.”
Sursă info și foto: architecturaldigest.com
Mai multe articole despre TENDINTE IN DESIGNUL DE INTERIOR, AICI