Ce produse de mobilier se poartă în 2021 și cum sunt influențate de schimbările prin care trece omenirea
Ioana Dan, arhitect: „Viitorul sună bine! Această perioadă ne-a fost prielnică, asta vorbind din punct de vedere al profesiei. Oamenii au început să aprecieze calitatea spațiului în care trăiesc. Pentru că petrec mai mult timp acasă, investesc pentru ca interioarele să le fie amenajate de un specialist.”
Raluca Cismărescu, arhitect de interior, fondator CONTRAPUNCT DESIGN: „Noua situație în care ne aflăm ne-a schimbat prioritățile și modul în care privim lucrurile. Acum ne dăm seama tot mai mult cât de important este să rezonăm cu locul în care petrecem cel mai mult timp, cum acesta are un impact foarte mare asupra noastră, asupra stării de spirit, productivității si relațiilor cu cei cu care împărțim acel spațiu. Prin urmare, proiectele de amenajare sunt și vor deveni tot mai importante în viața oamenilor. Casele sunt acum centrul universului nostru și trebuie să conțină tot ce avem nevoie pentru a trăi frumos, în armonie și confort, pentru a ne desfășura munca, pentru a ne distra ori a face exerciții fizice. În consecință, profesia noastră de arhitect este și va fi foarte importantă pentru a reconfigura și reamenaja locuințele ca să deservească tuturor acestor scopuri.”
Glorimar Santiago, designer: „Cred că modalitatea în care oamenii cumpără mobilier este una dintre cele mai mari schimbări care au avut loc anul trecut. În timp ce magazinele fizice dispar, chiar de dinainte de pandemie, comerțul electronic explodează, conform cifrelor vânzărilor Amazon, overstock.com și Wayfair. De la declanșarea crizei sanitare, oamenii au și mai mult timp să navigheze pe internet, găsind mai multe opțiuni din confortul caselor lor, pentru livrările la domiciliu. Concurența este mai acerbă în aceste condiții, deci este vital ca designerii de mobilă să vină cu idei noi, curate și elegante, spre deosebire de cele la modă. Logistica va deveni, de asemenea, un aspect important, deoarece transportul unor cantități mari este complet diferit față de manipularea unor pachete mai mici.”
Specialiștii consideră că tendințele sunt influențate de criza sanitară
„Din ce am observat anul acesta la clienții noștri, în ceea ce privește tendințele, cei mai mulți au dorit case „cozy”, calde, primitoare. Dacă înainte foloseam foarte mult beton, metal, culori reci, acum vor mai mult tonuri de maro, decoruri de lemn, iar natura adusă cumva în amenajare este, de asemenea, tot mai cerută. Fiecărui proiect nou sau de reconfigurare i-am rezervat un loc pentru cel puțin un spațiu de birou, holurile dacă nu erau atât de importante în trecut, acum au devenit și ele părți active în procesul de amenajare pentru depozitare sau chiar zonă de sport sau de studiu. O atenție aparte au primit balconul, terasa sau grădina, dar și spatiile care erau foarte puțin băgate în seamă înainte sau erau rezervate doar pentru depozitare, precum beciurile, mansardele, podurile, care acum s-au transformat în hobby room, sală de sport, home theatre. Din punct de vedere al utilității, putem spune că amenajările sunt foarte practice, se folosește cât mai mult spațiul avut la dispoziție, obiectele care nu erau atât de importante sau folosite au lăsat locul celor care aduc plus valoare în utilizarea lor. Iar tehnologia este tot mai prezentă în casele oamenilor”, a completat arhitectul Raluca Cismărescu.
„Spațiile de acasă și de la birou au fost forțate să se schimbe, de aceea versatilitatea și flexibilitatea vor continua să fie foarte importante pentru cumpărători. O masă folosită dimineața pentru micul dejun de familie, de exemplu, se poate transforma rapid într-un birou pentru părinții care lucrează de acasă sau copiii care studiază departe de școli. Piesele corporative, cu aspect rece, nu vor fi dorite în case, dar mobilierul stil rezidențial va continua să fie introdus din ce în ce mai mult la locul de muncă, astfel încât linia dintre rezidențial și comercial va continua să se estompeze”, a explicat designerul Glorimar Santiago.
„Elementele de referință în această perioadă sunt o canapea pufoasă și de calitate plus un spațiu dedicat job-ului, mai exact un colț ori o cameră transformată în birou”, crede arhitectul Ioana Dan.
De ce ar trebui să țină cont producătorii de mobilă pentru a fi competitivi
Arhitectul Raluca Cismărescu crede că producătorii de mobilă trebuie să fie la curent cu evoluțiile tehnologice, să le folosească și să le integreze în produsele pe care le fac. „Trebuie făcute investiții în inovație deoarece, cu atât mai mult în această perioadă, se pune accent pe conceptul de „smart homes” și inclusiv produsele de mobilier trebuie să fie aliniate la această tendință, ba chiar să fie inseparabile” a completat Raluca Cismărescu. Designerul Glorimar Santiago susține că trebuie reduse costurile atunci când este posibil. „Durabilitatea și conservarea vor continua să fie esențiale și oferă o poveste de marketing excelentă, în timp ce contribuie la protejarea pădurilor din România. Producătorii trebuie să țină cont de acest lucru. O piesă bună, la un preț rezonabil, va câștiga peste piese mai sofisticate, mai scumpe și mai complicate”, consideră designerul Glorimar Santiago. Arhitectul Ioana Dan mizează pe calitate și originalitate. „Acum, oamenii preferă să cumpere obiecte de design, durabile. Producătorii de mobilă trebuie să își aloce timp și bugete pentru specialiști. Produsele pe care le realizează trebuie să fie inovative, originale și de calitate. Numai așa se vor diferenția în piață”, concluzionează Ioana Dan.