„Ca să reușim, am transformat criza în oportunitate” – ing. Ioan Filip, administrator TAPARO
Omul de afaceri Ioan Filip și-a petrecut copilăria într-un sat din apropierea localității Târgu Lăpuș, județul Maramureș, zonă în care exista o tradiție a cultivării și prelucrării cânepei, inului și a lânii. A urmat Facultatea de Textile a Universității ”Gheorghe Asachi” din Iași. S-a implicat în cercetarea academică până la obținerea titlului de doctor. După finalizarea studiilor, omul de afaceri a lucrat ca inginer, șef de secție, director comercial și director general la filaturile din Șimleul Silvaniei și Târgu Lăpuș, până în perioada în care industriile textile din România au intrat în declin și au început să dispară. Acest context sumbru pentru industria textilă românească și europeană l-a forțat să se orienteze spre alte domenii conexe pregătirii sale. Așa a apărut ideea înființării unei fabrici de mobilă tapițată în orașul Târgu Lăpuș.
Ing. Ioan Filip administrator TAPARO: „Am spus de mai multe ori că, fără să mă gândesc neapărat la asta, de fiecare dată când m-am trezit într-o situație de criză am încercat să găsesc soluții și, de fapt, am transformat criza într-o oportunitate. Așa s-a întâmplat și atunci, când am avut trei motivații puternice: dorința de a contribui la dezvoltarea economică a zonei natale, nevoia găsirii unei alternative productive care să umple golul lăsat de dispariția fabricilor de filare, precum și convingerea că pasiunea mea pentru domeniul textil, pentru care m-am și pregătit, poate fi o șansă de succes.”
ÎNCEPUTURILE GRUPULUI TAPARO
Perioada dispariției industriei textile din România a coincis cu începuturile privatizării proprietăților statului. Când societatea Filbac din Târgu Lăpuș, la a cărei conducere se afla din 1994 Ioan Filip, a fost scoasă la vânzare, omul de afaceri a decis să o cumpere, solicitând un împrumut unui concern suedez de mobilă, cu care deja colaborase. Odată privatizată, societatea a început să producă nu numai fire, ci și unele articole de mobilă din lemn masiv. Informat de retailer-ul suedez că dorește să finanțeze înființarea unei fabrici de mobilă tapițată în România sau Bulgaria, Ioan Filip s-a înscris la concursul de proiecte inițiat pentru cele două țări și, deși fabrica sa nu produsese până atunci mobilă tapițată, proiectul său a fost declarat câștigător. Așa a apărut, în 2004, fabrica de mobilă tapițată TAPARO, pe o fostă pășune a unui sat din apropierea orașului Târgu Lăpuș. Primul camion cu tapițerii marca TAPARO a fost livrat în septembrie 2005.
MOMENTE DE CUMPĂNĂ, ÎN ANUL 2008, CÂND FABRICA A ARS ÎN TOTALITATE
Doar 30 de minute au fost suficiente pentru ca focul să cuprindă întreaga fabrică și să ardă miile de canapele existente, cantitățile uriașe de burete și material textil aprovizionate și utilajele din cei peste 12.000 de metri pătrați.
Ing. Ioan Filip administrator TAPARO: „Stăteam pe un dâmb și mă uitam cum arde totul. Dar abia a doua zi am înțeles realitatea crudă a momentului și faptul că alții deja încercau să profite. Revenirea din punct de vedere moral am regăsit-o în acele momente vizitând, după câteva ore, locurile copilăriei. Apoi, împreună cu cei foarte apropiați am început să facem un plan de reluare a activității. Desigur, depășirea acestui moment nu ar fi fost posibilă fără înțelegerea și sprijinul partenerilor noștri: clienți, furnizori, colaboratori, bănci și, nu în ultimul rând, fără ajutorul tuturor angajaților TAPARO, cărora le mulțumesc pentru încrederea pe care au avut-o în noi.”
Un an mai târziu, TAPARO a inaugurat o nouă locație pentru producția de tapițerie, moment în care compania a obținut certificările ISO 9001, ISO 14001, OHSAS 18001. De-a lungul timpului, au mai fost create alte două companii, Eurocomfil și 4Brands, care astăzi formează Grupul TAPARO. Aici se produc articole tapițate pentru casă, în general canapele, fotolii, paturi extensibile și fixe, colțare și taburete. Articolele sunt realizate din materiale naturale, fie din construcții clasice lemn și textile, fie din materiale compozite sau diferite alte materii prime și materiale inovative.
MOMENTE DE REAL SUCCES
Ing. Ioan Filip administrator TAPARO: „TAPARO este una din puținele companii din România care au conștientizat din timp nevoia de a depăși modelul tradițional de avantaj competitiv bazat doar pe costul redus al forței de muncă. Investiția timpurie în activitatea de Cercetare-Dezvoltare-Inovare (CDI) este cea mai mare realizare, pentru că asigură un viitor într-un context în care multe companii de profil au dificultăți majore de a rămâne competitivi în piață.”
Într-o primă fază, TAPARO și-a dezvoltat un laborator de testări, astfel încât, înainte de a transmite produsele spre testare la laboratoarele clienților sau la laboratoare internaționale neutre, poate să facă acest lucru prin propriul laborator, acreditat pentru majoritatea testelor specifice industriei în care operează. Sunt extrem de puțini actori, nu doar în producția de mobilă, în general în România, care atașează procesului de producție propriile laboratoare de testare.
O a doua fază a presupus dezvoltarea propriului nucleu de cercetare-dezvoltare de produse, ceea ce a permis poziționarea companiei într-un grup restrâns de producători capabili să dezvolte produse de mobilier plecând doar de la un concept/design cerut de clienți. De ani buni, TAPARO se poate mândri cu această recunoaștere, produsele dezvoltate de companie fiind pe coperta cataloagelor unor mari clienți globali.
O a treia fază este în desfășurare deja și presupune dezvoltarea unei platforme integrate de inovare, care să permită diversificarea serviciilor de CDI atât pentru uz intern, în cadrul grupului, cât și pentru alte companii românești sau străine, care doresc optimizarea produselor lor sau a procesului de producție aferent.
Ec. Mihai Filip, director vânzări Eurocomfil: „Preocuparea constantă pentru inovare este validată de numeroasele premii pe care Grupul TAPARO le-a obținut de-a lungul timpului la târgurile de inventică. Ultima inovare cu care ne mândrim este materialul compozit făcut din fibre vegetale, 100% reciclabil, care înlocuiește masa lemnoasă și care a fost gândit de tatăl meu, ing. Ioan Filip și dezvoltat de către Departamentul de Cercetare-Dezvoltare al Grupului TAPARO.”
INSTABILITATEA ȘI LIPSA PREDICTIBILITĂȚII CREEAZĂ MARI PROBLEME ÎN ECONOMIE
Ing. Ioan Filip administrator TAPARO: „Sunt trei probleme presante și aș începe cu lipsa de predictibilitate legislativă și de politici publice. Este inadmisibil să existe modificări atât de abrupte și puțin transparente ale elementelor cheie din legislație, cu impact direct asupra mediului de afaceri – Codul Fiscal și Codul Muncii fiind doar două dintre acestea. Până la urmă, pentru un antreprenor, pentru orice companie, este mai bine să existe o legislație stabilă și poate nu ideală, decât să apară tot timpul cu schimbări majore, în numele unei teoretice îmbunătățiri, care nu este clar întotdeauna dacă poate produce efectele scontate pe termen mediu și lung. De exemplu, cu toții înțelegem și ne dorim ca locurile de muncă să fie mai bine plătite, pentru a evolua ca țară, dar dacă impui acest lucru prin forțarea nivelului salariului minim și prin creșteri nesustenabile ale salariilor din sectorul public, vor fi multe companii puternic afectate în activitatea lor. O a doua problemă se referă la tensiunea actuală de pe piața muncii. Este deja cunoscut faptul că recrutarea de forță de muncă a devenit un obstacol real în dezvoltare pentru mai toate companiile din România, indiferent de sector. Lipsa unei politici coerente privind formarea profesională, atât inițială, cât și continuă, cu un sprijin public necesar, conduce la pierderea unui potențial mare de dezvoltare a sectorului privat. TAPARO și-a dezvoltat propria companie de formare și colaborează cu liceele tehnice și universitățile din regiune, dar este greu ca pe cont propriu să poată compensa probleme structurale grave ale politicilor naționale de educație și muncă. Cea de-a treia problemă este cea legată de sprijinul public pentru activitatea de cercetare-dezvoltare. România oferă deduceri fiscale importante pentru activitatea CDI, dar birocrația impusă pentru a putea beneficia de acest sprijin este descurajantă. La fel și în cazul subvențiilor publice, atât de la bugetul de stat, cât mai ales din fonduri europene. Dacă România își dorește cu adevărat să susțină inovarea, atunci trebuie să reducă masiv barierele administrative și să vină cu adevărat în întâmpinarea nevoilor companiilor.”
COMPETIȚIA ESTE SĂNĂTOASĂ. CALITATEA FACE ÎNSĂ DIFERENȚA
Companiile grupului, fiind furnizori pentru lanțuri importante de distribuție la nivel global, au importat elementele de calitate agreate cu astfel de actori. Totodată, calitatea produselor nu este urmărită doar în procesul de producție al TAPARO, ci este controlată la nivelul tuturor furnizorilor companiei, prin transmiterea de tehnicieni care verifică și acolo procesele și modul în care vin produsele. De asemenea, în companie se urmărește calitatea care ține de procese și de modul în care lucrezi cu oamenii. Un alt element important este seriozitatea în relația cu clienții.
Și, nu în ultimul rând, în spatele acestor rezultate stă experiența de sute de ani în ceea ce privește prelucrarea lemnului și știința de a face lucrul acesta, plus o echipă profesionistă de inginerie care vine dinspre zona de prelucrare textilă, având, iarăși, tradiție de zeci de ani în zonă. Dincolo de toate aceste elemente, există o competitivitate care este dată și de un preț care să fie atractiv pentru actorii internaționali sau globali, care își caută în furnizori o ancoră importantă pentru dezvoltare.
De altfel, calitatea produselor grupului a fost apreciată încă de la început, dintre furnizorii principali ai retailer-ului suedez, TAPARO fiind recunoscută încă de la înființare ca fiind Best New Comer, iar în 2008 a obținut o nouă recunoaștere pentru cel mai bun nivel al calității. În plus, în anul 2014, societatea a primit de două ori premiul pentru cel mai mare producător de tapițerii din România la categoria Big companies, iar în anul următor s-a clasat pe locul 2 în topul companiilor de mobilă din România.
TAPARO, O COMPANIE DE SUCCES
Din punct de vedere al producției de mobilă, TAPARO se situează pe locul 3, iar în clasamentul privind nivelul de export al companiilor cu capital românesc, indiferent de domeniul de activitate, ocupă locul 6.
În prezent, Grupul TAPARO are peste 1.900 de angajați (70% doar în firma TAPARO, 15% în Eurocomfil și 15% în 4 Brands). Compania livrează preponderent în Uniunea Europeană și în Orientul Mijlociu, dar în ultimii 2-3 ani a început să livreze și în Statele Unite ale Americii și Canada. Articole nou introduse în producție, care au fost dezvoltate cu echipa de tehnicieni din TAPARO, sunt livrate global în Asia și Australia.
Ing. Ioan Filip administrator TAPARO: „În primul semestru al acestui an am înregistrat o creștere de 20% a cifrei de afaceri și un profit de peste 7 milioane de lei, aceste rezultate confirmând performanța pe care compania o înregistrează în ultimul timp. Pentru sfârșitul anului, se dorește continuarea acestui trend și menținerea ritmului de creștere.”
Citește și: Material compozit care poate înlocui masa lemnoasă, prezentat la BIFE-SIM 2017
Stefan Popa noiembrie 15, 2017
„Ca să reușim, am transformat criza în oportunitate” se traduce prin „Ca să reușim, am profitat de lipsa locurilor de munca in zona si am exploatat la maxim angajatii pentru maximizarea profiturilor”
Oricine are cunostinte care lucreaza acolo stie la cate ore ilegale sunt supusi angajatii peste program sub amenintarea ca o sa fie concediati altfel. Au mituit toate organele de control pentru ca orice institutie serioasa ar fi deschis un caz la procuratura pentru abuz si santaj la locul de munca. Poate cu ocazia asta se vor autosesiza cateva organe de control din alte zone, inclusiv ITM.