7 tendințe de design de mobilier contemporan de urmărit în 2023
Designul de mobilier bine realizat nu se remarcă doar printr-o estetică atrăgătoare, ci oferă funcționalitate și accentuează alegerile de bun gust, adăugând eleganță și frumusețe unui spațiu. Designul mobilierului a reprezentat un element de bază încă din epoca neolitică. În jurul anilor 3100–2500 î.Hr., oamenii din Skara Brae și-au construit dulapuri și paturi pentru casele lor în zona cunoscută acum sub numele de Orkney, Scoția. Fie că este funcțională, elegantă sau absolut uimitoare, mobila rămâne o necesitate în societatea modernă și o modalitate de expresie pentru designerii de interior și cumpărătorii care doresc să-și optimizeze spațiile din punct de vedere estetic.
Designul de mobilier contemporan se referă la tendințele actuale și motivele populare, spre deosebire de stilurile clasice sau tradiționale. Adesea, împrumută din alte decenii și adoptă stilurile de design ale diferitelor epoci.
Lazzoni Modern Furniture a extras șapte tendințe pentru stilurile de mobilier la începutul anului 2023, folosind rezultatele cercetărilor pe internet, inclusiv pe Architectural Digest, Forbes, Vogue și The Washington Post. Multe tendințe arată că un număr crescut de consumatori acordă prioritate practicilor etice și durabile atunci când cumpără mobilier și, de asemenea, revin la modelele nostalgice din deceniile trecute, utilizând forme geometrice îndrăznețe. Culorile populare utilizate în design arată o întoarcere la natură, tonurile pământii și naturale dominând tendințele de culoare, la fel și materialele naturale precum lemnul și cimentul.
Standardele de sustenabilitate cresc
Conștientizarea ecologică și sustenabilitatea au devenit tendințe populare în industria designului, deoarece schimbările climatice continuă să fie o provocare pentru viața contemporană. Companii populare precum Macy’s, Crate & Barrel și Wayfair s-au angajat în 2022 să respecte un standard mai înalt de practici de durabilitate, deoarece designul ecologic s-a dovedit a fi o industrie profitabilă. Grand View Research a evaluat piața de mobilier ecologic din 2022 la 43,26 miliarde de dolari, cu o rată anuală de creștere estimată de 8,6% până în 2030.
Dacă sustenabilitatea mediului este o prioritate, The Washington Post recomandă cumpărătorilor să verifice practicile etice și durabile ale companiilor înainte de a cumpăra. Site-uri web precum Minted Space, Wood Furniture Scorecard și Spot pot ajuta cumpărătorii să înțeleagă mai bine modul în care sunt realizate produsele lor și să acceseze mobilierul realizat prin practici ecologice. Cercetarea poate ajuta, de asemenea, la diferențierea între mărcile ecologice și „greenwashing”, sau spălarea ecologică, o tactică folosită de companii pentru a se prezenta eronat ca fiind responsabile din punct de vedere ecologic, folosind expresii uzuale precum „fabricat cu conținut reciclat”, „în totalitate natural” și „certificat LEED.”
Curbele revin în designul de mobilier
Mobilierul curbat a reprezentat curentul principal în anii 1970 și a continuat să capete popularitate de-a lungul anilor ’80, o schimbare binevenită față de marginile dure specifice Bauhaus. Această atracție a senzualului se vede cel mai bine la canapeaua serpentină a lui Vladimir Kagan din 1950. Forma sa curbă, asemănătoare unui șarpe, a fost făcută în mod expres pentru a fi punctul culminant al unei încăperi, plasată departe de colțuri și pereți și lăsând proprietarilor un prețios spațiu pentru a expune lucrări de artă. Canapea a revoluționat amenajările camerelor și i-a câștigat lui Kagan un loc în istoria designului.
Kagan nu a fost singurul designer care a profitat de aplecarea umană către moale și senzual. Scaunul lateral wiggle al lui Frank Gehry, scaunul lateral de birou Synthesis 45 al lui Ettore Sottsass și scaunul Abacus 700 al lui David Mellor sunt exemple ale modului în care designerii au introdus curbe în proiecte lor de design, pentru un spațiu mai primitor. Așteptați-vă să vedeți mobilier cu margini mai moi și mai rotunjite, adăugând eleganță și versatilitate spațiilor.
Nostalgia anilor 1970 luptă împotriva unei epoci pandemice pline de neliniște
Mobilierul curbat nu este singura tendință care s-a întors din anii 1970. Moda și designul au cunoscut o renaștere a tonurilor și stilurilor populare ale deceniului, actualizate pentru anii 2020. Adepții tendințelor pot răsufla ușurați. Cele mai stridente aspecte ale designului anilor 1970 vor rămâne probabil în trecut, deoarece designerii se concentrează pe estetica mai fină a deceniului, cum ar fi modelele geometrice îndrăznețe, o întoarcere la natură, nuanțe de maro și tonuri calde și evidențierea materialelor precum lemnul și betonul. Reapariția designului anilor ’70 se poate datora parțial pandemiei de coronavirus, potrivit directorului editorial al 1stDibs, Anthony Barzilay Freund, care a teoretizat că, pe măsură ce mai mulți oameni lucrează de acasă, a crescut nevoia pentru un mediu relaxat. Schemele de culori calde, spațiile largi și „spațiile scufundate” din anii 1970 au fost indicii reconfortante perfecte pentru a combate neliniștea și anxietatea acestei epoci pandemice.
Tușele art deco adaugă o notă de lux
Art deco rămâne un stil distinctiv în designul de mobilier și, în general, în design. Cu rădăcini care datează din Franța anilor 1900, a crescut în popularitate peste Atlantic în anii 1920 și 1930. Ca prescurtare pentru „arts decorativi”, și-a primit numele în 1925, când designul a fost expus pentru prima dată la Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes. Stilul, care pune în evidență formele geometrice, marginile clare, repetiția și modelele liniare puternice, cum ar fi chevron-urile sau zig-zag-urile, a atras în special cumpărători între 20 și 40 de ani, potrivit unui sondaj din 2021 al Asheford Institute of Antiques. Cu toate acestea, mulți au ales să-l folosească cu moderație, adăugând o notă de opulență și glamour în punctele strategice dintr-o cameră, prin accente metalice, linii geometrice și texturi de catifea.
„În ziua de azi, probabil că nu am face un întreg interior autentic art deco”, a declarat designerul Jessica Lagrange pentru Architectural Digest. „Dar ne place să luăm bucăți și piese, care pot fi atemporale și să le folosim într-un cadru contemporan.”
Vintage-ul, o alegere din ce în ce mai etică și mai ecologică
Producția de mobilier poate fi ușor comparată cu industria fast fashion, unde modelele sunt ușor de achiziționat și la fel de repede aruncate pentru piese noi, mai la modă. Agenția pentru Protecția Mediului a descoperit că mobilierul aruncat reprezintă 12,1 milioane de tone de deșeuri solide în gropile de gunoi americane în 2018 – de peste cinci ori mai mult decât în 1960. Pe măsură ce pandemia COVID 19 a schimbat lanțurile de aprovizionare, magazinele online de mobilă second-hand au cunoscut o creștere a vânzărilor, ajutată de mai mulți cumpărători care și-au reproiectat spațiile de locuit pentru a se potrivi unui nou stil de viață, prin munca de acasă. Washington Post raportează că afacerile Chairish au crescut cu 42% față de 2020 și 2021, în timp ce în 2021, căutările de canapele de epocă sau antice pe Etsy au crescut cu 126% față de 2019. Alegerea de a cumpăra mobilier de epocă duce la mai multe rezultate pozitive. Se pot adăuga piese istorice într-un spațiu de locuit, salvându-le în același timp de gropile de gunoi care continuă să crească. De asemenea, ajută adesea la sprijinirea afacerilor mici, independente, după cum a subliniat pentru Post expertul în tendințe de la Etsy, Dayna Isom Johnson.
Nuanțele de verde susțin bunăstarea mentală și fizică
Psihologia culorilor explorează răspunsurile minții și ale corpului la culoare și sugerează că acestea sunt capabile să inducă reacții psihologice și să afecteze starea de spirit și emoțiile. În timp ce validitatea științifică a psihologiei culorilor este adesea pusă la îndoială, culoarea rămâne un instrument puternic în crearea unui spațiu care să ne asigure bunăstarea mentală și fizică. Verdele a devenit o tendință importantă în designul casei, pe măsură ce tot mai multe tonuri pământești și naturale își fac loc în spațiile interioare. Uneori, clienții aduc literalmente verdeață în interior. Industria florilor și plantelor ornamentale, evaluată la 27,2 miliarde de dolari în 2021, este de așteptat să atingă 45,07 miliarde de dolari până în 2029. Cei care doresc să aducă verdele în spațiul lor – fie pentru a-și completa jungla interioară, fie pentru a compensa lipsa naturii – pot explora în schimb diferite nuanțe de verde la mobilier, de la tonurile atenuate la cele luxuriante. Culoarea este ușor de asimilat de ochiul uman și este fermecătoare prin dualitatea sa, fiind pașnică și vibrantă simultan.
Designul biofil conectează consumatorii la natură
Designul biofil este o întoarcere la natură într-un mediu modern, recunoscând nevoia înnăscută a omului de a se conecta cu natura printr-un spațiu sau o structură construită. „Cred că, devenind mai conștienți de relația noastră foarte fragilă cu natura, vom încerca să o recunoaștem din ce în ce mai mult”, a declarat Agenția de design Alexander & Co. pentru Harper’s Bazaar Australia. Tușele biofile pot fi simple, ca iluminarea naturală prin plasarea atentă a ferestrelor, dar și mai ambițioase, ca mesele și dușul în aer liber. Materialele comune în designul de mobilier biofil folosesc adesea ratan, lemn, plută, piatră, bambus și textile, toate fiind materialele din surse naturale. Formele, culorile și modelele naturale imită mediile găsite în natură, cum ar fi eroziunea stâncilor, iar apa în mișcare ar putea fi, de asemenea, adăugată pentru a aduce natura acasă.
Sursa: localnews8.com
Citește articole despre TENDINȚE ÎN DESIGNUL DE INTERIOR