25 de modalități de a-ţi motiva angajaţii – I
Leadership și motivarea angajaților: factori cheie ai performanței unei organizații (I)
În prezent, mediul de afaceri din întreaga lume este din ce în ce mai competitiv, performanța și creșterea veniturilor unei organizații fiind decise de o multitudine de factori externi și interni.
Pentru a supraviețui în mod profitabil într-un mediu supus permanent schimbărilor, pe o piață mondială globalizată, personalul angajat devine un factor extrem de important și trebuie gestionat cât se poate de responsabil.
Acest principiu este evidențiat în standardele care stau la baza sistemelor de management al calității, implicarea personalului fiind unul dintre cele 7 principii ale managementului calității din SR EN ISO 9000:2015. Conform acestuia, capacitatea unei organizații de a crea valoare pentru clienții săi este determinată de asigurarea unui personal „competent, cu autoritate și implicat la toate nivelurile din organizație”.
Totodată, este foarte importantă măsura în care organizaţia reuşeşte să îşi determine personalul să utilizeze la maxim cunoştinţele şi abilităţile pentru sporirea perfomanţei acesteia, prin implicarea angajaţilor, respectiv, motivarea lor.
Concept Conform Dicţionarului Explicativ Român, motiváție, motivații, s. f. înseamnă: „Totalitatea motivelor sau mobilurilor (conștiente sau nu) care determină pe cineva să efectueze o anumită acțiune sau să tindă spre anumite scopuri. – Din fr. motivation.”
Gerald A. Cole, specialist în managementul resurselor umane, defineşte motivaţia ca „un proces în care oamenii aleg între forme alternative de comportament în vederea atingerii scopurilor personale” (Cole, 1993, p. 86).
„Un angajat motivat este un factor cheie în menținerea și consolidarea cifrei de afaceri și a profitului unei organizații. Recunoașterea, abilitarea și sporirea competenței personalului facilitează implicarea acestora în realizarea obiectivelor de calitate ale organizației. „
În fond, succesul sau eşecul unei organizaţii se datorează modului în care acţionează angajaţii acesteia.
- Cum reușim să motivăm personalul și ce anume îi poate motiva?
Pentru a reuși să ne motivăm angajații, au fost realizate o serie de cercetări care ne pot fi de ajutor în a stabili programe adecvate de motivare.
În primul rând, însă, trebuie să înțelegem de ce angajații nu sunt motivați.
Ca posibili indicatori ai lipsei de motivare, putem avea în vedere:
- fluctuația mare de personal
- productivitatea scăzută
- atmosferă „încărcată” la locul de muncă
- o mulțime de plângeri din partea angajaților
Aceste aspecte ar putea fi cauzate de:
- activități de lucru monotone
- lipsă de apreciere din partea managementului direct
- senzația de ignorare la locul de muncă
- programe de stimulare sărace
- șanse scăzute de avansare
Pornind de la aceste elemente, putem avea în vedere o gamă variată de soluții de a motiva personalul și de a-l implica în creșterea performanței organizației, și acestea nu se referă doar la motivarea de ordin financiar:
1. Comunicați și ascultați-vă angajații
Singurul mod în care vom şti ce așteaptă un angajat de la noi pentru a dori el însuși să devină performant în activitatea pe care o desfășoară este de a-l asculta. O discuție cu angajatul ne poate ajuta să identificăm modalitățile prin care îi putem oferi ceea ce are nevoie.
2. Arătaţi-le respect şi apreciere
Premierea internă a angajaților ca metodă de recunoaștere a meritelor este, fără îndoială, un instrument extrem de agreat de unii angajați, dar întreg personalul va lucra mult mai bine dacă va ști că are tot respectul din partea managementului pentru munca depusă și pentru implicare.
3. Arătați-le că aveți încredere în ei
Un lider adevărat știe să acționeze prin delegare, lăsându-și angajații să își facă treaba, fără să stea în spatele lor, urmărindu-i permanent “peste umăr”. Dacă am luat decizia corectă la angajare, atunci trebuie să avem încredere în angajați, iar dacă am făcut o alegere greșită trebuie să ne asumăm responsabilitatea și să corectăm eroarea.
4. Fiți un exemplu de urmat
Obiceiurile și modul nostru de leadership vor influența în mod direct comportamentul angajaților. Dacă, în mod constant, dispărem pentru câteva ore în timpul programului sau plecăm mai devreme, suntem departe de a conduce prin exemplul personal. Nu trebuie niciodată să ne situăm sub standardul solicitat angajaților.
5. Fiți deschis
Moda șefului „baricadat” în biroul său, greu accesibil, a trecut demult. Un lider la care angajatul știe că poate veni, în orice moment, cu o problemă, preocupare sau sugestie, fără teama de a fi dat pe ușă afară, va ajuta la crearea unui cadru propice obținerii performanței.
6. Evidențiați scopul organizației
Stabilirea obiectivelor în mod cuantificabil, exprimarea în cifre și urmărirea de venituri record reprezintă o manieră mereu binevenită de leadership, dar nu uitați că vă puteți inspira personalul și prin evidențierea scopului companiei voastre. Pentru fiecare produs sau serviciu de succes reamintiți angajaților că munca lor a fost cea care a făcut diferența – trecând dincolo de suma de bani câștigată.
7. Țineți-vă promisiunile
Dacă nu avem de gând să facem ceva, atunci nu spunem că vom face. Dacă vom face întotdeauna tot ceea ce spunem, vom câștiga respectul angajaților. Nu numai că ne vom crea o reputație demnă de urmat, dar ne vom impune ca un lider respectat.
8. Acționați
Când este necesar să luăm o decizie trebuie să ne asumăm responsabilitatea și să luăm respectiva decizie. Creșterea și succesul organizației noastre depinde de acțiune. Dacă dăm dovadă de capacitate de decizie și acțiune, angajații își vor dezvolta aceleași abilități.
9. Exprimați-vă emoțiile
Nimeni nu vrea să fie condus de un robot lipsit de emoţii. Exprimaţi cât mai liber aceste emoţii, mai ales cele pozitive, râdeţi, glumiţi, distraţi-vă alături de angajaţi. Chiar şi cea mai plictisitoare sarcină este văzută cu alți ochi atunci când suntem într-o stare de spirit bună.
10. Încurajați-i să iasă din zona lor de confort
Dacă nu nu creați o oarecare presiune asupra angajaților, aceștia se vor plafona și activitatea organizației va stagna. Sigur, vor face ceea ce au de făcut, dar să nu vă așteptați să obțineți performanță dacă nu îi veți încuraja să iasă din zona lor de confort.
Pentru a administra o organizație în mod eficient, este important să fie implicaţi toți oamenii la toate nivelurile și să fie respectaţi ca indivizi. Există o mulţime de soluţii pe care puteţi să le adoptaţi pentru a motivarea angajații pe care vă invităm să le descoperiți în articolul viitor.
Bibliografie https://www.entrepreneur.com/article
Pingback:25 DE MODALITĂȚI DE A-ŢI MOTIVA ANGAJAŢII - Revista Mobila mai 2, 2017
Pingback:25 DE MODALITĂȚI DE A-ŢI MOTIVA ANGAJAŢII - Revista Mobila mai 6, 2017