Home / Focus  / SECTORUL SILVIC NU E UN SECTOR PE CARE SĂ-L POȚI IGNORA

SECTORUL SILVIC NU E UN SECTOR PE CARE SĂ-L POȚI IGNORA

Doina-Pana-1024x512

DOINA PANĂ, deputat PSD, fost ministru delegat al Apelor și Pădurilor și coiniţiator al proiectului privind modificarea Codului Silvic

DOINA PANĂ, deputat: Codul Silvic e o sumă de principii. Eu l-am numit generic o Biblie a ceea ce înseamnă legislația silvică. Ca el să poată fi aplicabil trebuia să apară legislația subsecventă pe care o scoate Guvernul, respectiv ministerul în ograda căruia sunt pădurile. Asta înseamnă 5 hotărâri de guvern și 14 ordine de ministru. Cu regret constatăm că a trecut 1 an de zile și au apărut puține sau au apărut defectuos.

 

Sectorul silvic nu e un sector pe care să-l poți ignora. În sectorul silvic lucrează peste 150 mii de oameni și aportul pe produsul intern brut al României este uriaș. Acest sector este un sector de care trebuie să ai mare, mare grijă. Dacă exploatarea se face legal, noi trebuie să valorificăm 18 milioane de metri cubi de lemn tăiat legal. Modul în care îl valorificăm trebuie să dea mult de gândit: pentru că una este să valorifici într-un stadiu intermediar și alta să ajungi la stadiul superior, care înseamnă mobila.

INTERESUL NOSTRU ESTE SĂ CREȘTEM VALOAREA LEMNULUI AICI, ÎN ROMÂNIA ȘI NU SĂ EXPORTAM BUȘTEAN, CHERESTEA – PRODUSE INFERIOARE

Din acest motiv, în Codul Silvic există prevăzut acel drept de preemțiune pentru producătorii de mobilă. Din nefericire, toate variantele regulamentului de valorificare a masei lemnoase, una din hotărârile de guvern a apărut defectuos, s-a ajuns la o criză uriașă în sistem, o criză care ar trebui să-i facă pe unii să nu doarmă noaptea. Și când spun asta mă refer la guvernanți. Ce mă stupefiază pe mine este că nici la ora actuala nu se merge pe soluția corectă. Chiar dacă, conform legii vii cu un proiect, îl pui în dezbatere pe site pentru ca toți cei interesați să-și dea cu părerea, ții cont de păreri și ajungi la forma finală. După dezbateri, s-a demonstrat că varianta simplă era cea mai corectă, varianta în care s-a scris Codul Silvic. Adică au fost adunați toți înainte și pe baza unui draft, două zile, de dimineața până seara, absolut toți proprietarii de păduri, administratorii de păduri, ONG-urile din domeniu, Romsilva, specialiștii din minister, reprezentanții firmelor, absolut toți factorii interesați au fost prezenți acolo. La finalul celor două zile, chiar dacă au început divergent, pentru că nu întotdeauna interesele convergeau, au finalizat ca frații, pe ideea că este cea mai bună formă a Codului Silvic. Asta a fost forma dezbătută și adoptată în Parlament. E soluția ideală. E un exemplu de foarte bună practică.

 

Dacă acest exemplu s-ar fi luat și în minister, nu mai trebuia să tot schimbăm acest regulament de valorificare a masei lemnoase. Ar fi fost soluția prin care toată legislația subsecventă ar fi apărut, pentru că fac o paranteza – un ordin de ministru, în legislația subsecventă se referă la crearea unui Consiliu Național al Silviculturii. Rolul acestuia era să fie pilonul pe care se sprijină specialiștii din domeniu, în momentul în care elaborează legislația.

Dacă acest Consiliu se înființa, la ora actuală aveam toata legislația subsecventă gata, pentru că ar fi mers pe acest model de bună practică.

 

Revista MOBILA: Regia Națională a Pădurilor este capabilă să exploateze în regie proprie și prin prestări de servicii mai mult de 15%, cât insistă actualul Guvern că poate exploata?

 

DOINA PANĂ, deputat: Din punctul meu de vedere, Regia Națională a Pădurilor este principalul administrator al pădurilor pentru ca administrează pădurea statului. A administra pădurea statului înseamnă să te ocupi de tot ceea ce înseamnă pădurea, nu numai să exploatezi, ci în principal să asiguri tratamentele necesare, să asiguri paza, absolut tot ce înseamnă legat de pădure.

Legat de procente, nu pot să mă pronunț. Nici nu aș vrea să mă pronunț, pentru că ar trebui o notă de fundamentare ca lumea, un studiu clar care să mă convingă, în acest sens. Deci nu am să dau un procent. Dar nu cred că asta ar trebui să fie principala preocupare.

 

Revista MOBILA: Ce mai poate face Parlamentul României ca să impulsioneze actualul Guvern?

DOINA PANĂ, deputat: Din păcate nimic, decât gălăgie. Eu am făcut foarte multă gălăgie. Am pus întrebări, am făcut interpelări doamnei ministru. Am chemat-o în Parlament la ora ministrului, în fața grupului parlamentar din care fac parte, în fața întregului Parlament. I-am scris o scrisoare deschisă încă din luna decembrie, din cauză că atunci mijeau zorii crizei care urma, și am vrut să o previn. A fost totul pentru surzi, pentru că nu am văzut niciun progres.

Altfel, nu e o legislație pe care să o scoată Parlamentul. Legislația subsecventă o scoate întotdeauna Guvernul. Să speram că pagubele nu vor fi uriașe, pentru că acest Guvern, din fericire, are o durată limitată și lucrurile vor intra curând pe făgașul normal.

Prezentare generală a recenzie

POSTEAZĂ UN COMENTARIU