Home / Focus  / Asocierea, exemplul italian

Asocierea, exemplul italian

italy_world_atlas_1882Puține sunt lucrurile cu care toți specialiștii din lume să fie de acord. Puține sunt afirmațiile considerate “adevăruri absolute”, incontestabile, acceptate de toată lumea. De exemplu, dacă ne gândim la Franța, o vom asocia ușor cu moda ori industria parfumurilor. America ne duce cu gândul la Hollywood și la sclipitoarea industrie a filmului.

Încă un “adevăr absolut”: pentru noi, Italia înseamnă, la rândul ei, târgul de la Milano și țara care dă trendul în designul de mobilă. Povestea care urmează capătă, astfel, o însemnătate și mai mare, pentru că relateză greutățile prin care au trecut producătorii italieni de mobilă în urmă cu 40 de ani.

Undeva, în nordul Italiei, mai mulți producători din industria mobilei s-au adunat la o masă. Au lăsat orgoliile și toate ideile care îi despărțeau deoparte și au început să vorbească. Întânirea despre care vorbim se întâmpla în secolul trecut, undeva la jumătatea anilor ‘70. Mulți dintre producătorii prezenți la întâlnire erau în pragul falimentului, din cauza crizei economice. Oricâte măsuri dificile ar fi luat, în ziua întâlnirii plana asupra lor un nor sumbru: dispariția totală de pe piață! Când au ajuns la această masă, patronii înțeleseseră cel puțin un lucru: că nu aveau cum să depășească criza singuri. Nici cei mari și, cu atât mai puțin, producătorii mici.

Discuțiile – încă un lucru pentru care italienii sunt celebri – au fost foarte sincere. Fiecare producător a prezentat produsul pe care îl făcea cel mai bine, atât ca rentabilitate economică cât și din punctul de vedere al calității. Le-au pus pe toate cap la cap: unul făcea doar cepuri, altul picioare de scaune, altul mese. Și s-au unit.

Regulile erau destul de simple: fiecare producător cumpăra produsele de care avea nevoie de la un asociat, care până de curând fusese competitor, și care făcea acel produs la cel mai bun preț, dar și la cea mai bună calitate. În rest, producătorii mici s-au adunat în jurul unuia mai mare, care avea comenzi mai multe și un brand recunoscut inclusiv pe piața internațională. O dată pe săptămână trimiteau componentele pe care le produceau către fabrica mare. Au respectat termenele de livrare și standardele de calitate cu strictețe, și le respectă și acum.

La rândul lor, firmele mari au început să facă aprovizionarea pentru toți, la prețuri mai bune.

Așa au trecut peste criză. Așa au înțeles că un producător nu poate fi bun la toate, ci trebuie să se concentreze pe ceea ce face cel mai bine. Iar gura de oxigen pe care le-a dat-o asocierea le-a permis acelora care aveau legături cu designerii să dezvolte ceea ce astăzi face Italia renumită: designul de mobilă.


Aurica Sereny, președintă APMR

Povestea de mai sus am aflat-o de la președintele APMR, Aurica Sereny. A aflat-o, la rândul ei, exact de la cei care au trăit-o: producătorii de mobilă din nordul Italiei care erau la un pas de faliment în urmă cu 40 de ani.

Însă, de ce v-am spus această povestioară? Ce putem învăța din ea? Poate fi replicată această experiență în România?

„S-a înființat un cluster la Tîrgu Mureș cu mulți ani în urmă, iar în ultima perioadă s-a înființat Asociația forestierilor și mobiliștilor din județul Mureș, cu care avem o relație foarte bună, cărora le susținem interesele și când fundamentăm în fața executivului, în fața legislativului anumite propuneri de măsuri care să sprijine sectorul, ne bazăm pe date concrete de la aceste clustere, aceste asociații care au direct legătură cu ceea ce se întâmplă în teritoriu, cu realitatea din zona respectivă.” spune președinta APMR.

Avem, deci, cel puțin un exemplu funcțional în România. Altul ar fi clusterul “Mobilier Transilvan”, care e sprijinit de asociație să participe la BIFE-SIM și cu care APMR încearcă să facă proiecte comune, de pregătire a forței de muncă.

Întrebarea firească e dacă nu cumva dezvoltarea clusterelor ar putea reduce puterea oricărei asociații profesionale, în cazul acesta APMR. Răspunsul Auricăi Sereny vine prompt:

„Este vorba despre înțelegere și interpretare. APMR este o asociație puternică, la nivel național. Ea este cu atât mai puternică dacă în interiorul ei se formează clustere regionale, care dezvoltă anumite regiuni. Clusterele sunt forme care funcționează într-un district, o zonă, un areal, deci și interesele clusterului sunt pe zona respectivă. Decât să participe la un târg internațional 7 sau 5 firme din zona respectivă, poate să participe clusterul cu produse de la fiecare, și cheltuielile sunt mult mai mici pentru firmele respective. În același timp cheltuielile de publicitate, de reclamă sunt mult mai mici. Noi ne dorim să fie cât mai multe clustere. Dar acest lucru se face de jos în sus, noi sprijinim cu know-how, cunoștințe și cu introducerea acestui cluster în diverse proiecte, dar trebuie să existe de acolo interes local. Dacă nu există interese ca o echipă de management să se ocupe de realizarea clusterului, acesta nu se poate realiza.”

Review overview
NO COMMENTS

POST A COMMENT